Huhnseal konkurrerar med skräddarsydd kvalitet

Sannolikt har du aldrig sett en av deras produkter – och kommer inte göra det heller. Men de är i högsta grad en förutsättning för saker du gör varje dag, som läsa en tidning, hälla upp ett glas mjölk, tanka bilen eller ta en huvudvärkstablett. Landskronabaserade industriteknikföretaget Huhnseal är nästa företag ut i Papperstidningens serie ”Made in Landskrona”

”Mekaniska tätningar” eller ”axeltätningar”. Det kallas produkterna som både konstrueras, testas och tillverkas på Huhnseals anläggning på Järvgatan i Landskrona, ett stenkast från stationen. Men vad är det egentligen? Vilken nytta har man av dem?
Vd:n Paolo Zenone tar ett blankt papper ur skrivaren bakom skivbordet och börjar skissa.
– Tänk dig att du har två utrymmen som måste hållas åtskilda, men som korsas av en rörlig axel. Då behöver du något emellan som tätar, men som samtidigt kan förmedla kraft.
– Det kan till exempel vara en tank med mekanisk omrörning, som är vanligt i livsmedelsindustrin. Man vill hålla utrymmet helt isolerat från omgivningen, för hygienens skull. Samtidigt måste man kunna förmedla kraft från motorn som driver det som rör runt. Då behöver man en mekanisk tätning.

Ett ännu vanligare användningsområde är pumpar berättar Paolo Zenone, en mekanisk tätning finns i nästan alla pumpar.
– Pumpen transporterar vätska, och den drivs av en motor. Men som du vet så går motorer och vätska inte så bra ihop, och då måste de separeras med en roterande packning.

Det är en hel rad områden där sådana mekaniska tätningar behövs. Huhnseals kunder är processindustrier som så gör så skilda saker som pappersmassa, livsmedel och läkemedel – eller snarare de som tillverkar maskiner för de branscherna. Packningarna används också inom i kemisk industri, på oljeplattformar och i gruvnäringen. Huhnseal utvecklar och säljer tätningar för alla de användningsområdena, men livsmedelsbranschen är den som företaget är särskilt inriktat på just nu.
– Huhnseal har tre ben att stå på: mat och dryck, pappersmassa och gruvnäringen, säger Paolo Zenone.
– När det gäller pappersbruken så har vi ett väldigt bra kunskapsläge med erfarenheterna från pappersindustrin i Sverige. Men efterfrågan och priserna på papper går sakta nedåt. I livsmedelsindustrin så börjar man ställa högre och högre krav på produkternas hållbarhet, vilket betyder högre krav på hygienen. Alla maskiner måste kunna tas isär och rengöras ordentligt och det gäller även tätningarna. Vi är ganska nya på området hygienisk design, men vi är med och tar fram standarden för just mekaniska tätningar i europeiska organisationen EHEDG.
Så ni är branschledande inom hygienisk design?
– Ja, det skulle man kunna säga.

Vd för Huhnseal är Paolo Zenone. 2008 köptes Huhnseal av italienska indutrigruppen Meccanotecnica Umbria Group. Omställningen under ny ägare görs varsamt berättar Paolo Zenone.
Vd för Huhnseal är Paolo Zenone. 2008 köptes Huhnseal av italienska industrigruppen Meccanotecnica Umbria Group. Omställningen under ny ägare görs varsamt berättar Paolo Zenone.

Som namnet skvallrar om är Paolo Zeone från Italien. År 2008 köptes Huhnseal av italienska Meccanotecnica Umbra Group som har cirka 700 anställda. En betydligt större ägare tog över det företag som Göran Anderberg byggt upp sedan 1983, och som drivits närmast som ett familjeföretag. En typ av övergång som inte alltid är friktionsfri.
– Vi har gått mycket försiktigt fram, på tårna, säger Paolo Zeone.
– Det är inte enkelt att gå från att vara ett familjeföretag till ett globalt industriteknikföretag, och man vill inte förstöra något som fungerar bra. Göran Anderberg var kvar i ledningen fram till 2011, då han drog sig tillbaka. Många stora företag byter ut hela ledningen när de köper ett företag, men vi har behållit hela ledningen. Vi har varit mycket försiktiga i övertagandet, och det är en pågående process.
Det valet beror devis på likheter med moderbolaget menar Paolo Zenone.
– Meccanotecnica har också startat som ett familjeföretag. Huhnseal är också det första företagsuppköp som Meccanotecnica gjort, och vi är måna om det ska fungera bra.

10 000 enheter per år, fler än så tror inte Paolo Zenone att det tillverkas på fabriken i Landskrona, drygt hälften går på export utanför Sverige.
– Vi är en liten spelare på marknaden, de som vi konkurrerar med är industrijättar från USA och Japan till exempel. Vi gör väldigt bra mekaniska tätningar, men det är inte en unik produkt, och vi kan inte konkurrera med pris. Men vad vi har är ett annat koncept, vi utformar produkten helt efter kundens önskemål. Man skulle kunna se oss som en konsult för mekanisk tätning. För våra kunder är tätningen en nyckelkomponent som bara måste fungera, och det är det vi levererar. Om vi har en leverans på 50 enheter så räknar vi det som en stor leverans.

Framtiden då? Vad är målen?
– Det är att bli globala, att etablera Huhnseal i USA, Kanada, Brasilien, Indien och Kina. Huhnseal har funnits på en lokal marknad och fungerat bra där, men det har också varit lite av en skyddad marknad. Meccanotecnica vill växa dels genom egen kraft, dels genom fler uppköp och samarbeten med större koncerner.
Och det kan betyda att Huhnseal startar tillverkning också i länder som Kina, Indien och Brasilien.
– På marknader som Kina och Indien så är det priset som avgör. Det är det första kunderna frågar efter, innan de frågar om tekniska lösningar. Och för att kunna konkurrera på marknader i låglöneländer så måste man ha tillverkningen i låglöneländer.
Betyder det att tillverkningen i Landskrona kan flyttas?
– Nej, vi vill inte flytta någon tillverkning, utan börja tillverka lokalt även i andra länder. Meccanotecnica är ett företag som betyder mycket för hemstaden Campello i Italien där det har en viktig roll lokalt. Likadant vill vi att Huhnseal ska ha en viktig roll i Landskrona.

webb-huhnseal

Huhnseal i årtal

  • 1901 Gustav Huhn startar företaget med hans efternamn i Berlin. Det tillverkar packningar till pistonger i ånglok, senare även packningar till fartygspropellrar och vattenturbiner.
  • 1947 Gustav Huhn lämnar det krigsförstörda Tyskland och startar sin verksamhet i Stockholm.
  • 1982 Gustav Huhn AB blir uppköpt av Landskronabaserade tätningsföretaget Stefa.
  • 1983 Trelleborgskoncernen, där Stefa ingår, beslutar att lägga ned Stefa i Landskrona och flytta tillverkningen till Forsheda. Den anställde Göran Anderberg köper loss den del av företaget som tillverkar mekaniska tätningar och startar Huhnseal AB med 13 anställda.
  • 2008 Italienska företagsgruppen Meccanotecnica Umbria köper Huhnseal. Göran Anderberg sitter kvar i ledningen till 2011.
  • FAKTA Huhnseal AB

  • Antal anställda: 65 i Landskrona och 10 globalt.
  • Omsättning: 99,5 miljoner 2015, prognosen för 2016 är 108 miljoner.
  • Resultat 2015: cirka 2,5 miljoner kronor.