Sponsoravtalen trillar in för BoIS

Just nu är det hektiska tider i många fotbollsklubbar som ska hitta spelare till säsongen 17/18. Minst lika viktigt är jobbet med att hitta sponsorer. När det gäller det, är BoIS redan långt framme.

– Det har gått väldigt bra. Vi ligger långt framme i vårt arbete med nya och gamla partners. Vi ligger 30 procent högre jämfört med samma tid förra året, säger Anders Lindfors, marknads/försäljningsansvarig på Landskrona BoIS.
November, december och januari innebär högtryck i fotbollsutskottet för att sätta truppen för nästa säsong. Så också för klubbens marknadsavdelning.
År 2016 har BoIS cirka sju miljoner kronor i sponsorintäkter, allt ifrån enmansföretag till stora koncerner. Sponsorer som bidrar med 48 000 kronor eller mer blir medlemmar i klubbens affärsnätverk, en viktig del av klubbens finansiering, berättar Anders Lindfors. Just nu är det 75 företag med i detta nätverk.
– Målet är att hamna på upp mot hundra företag under 2017, säger han.
Nätverket har cirka 30-35 träffar varje år, till exempel frukostträffar, konferensresor, utflykter och företagsbesök.
– Men alla partners är såklart viktiga och lika välkomna. Alla bidrar på sitt sätt, säger Anders Lindfors.
Att hitta sponsorer till BoIS är kanske inte lika lätt som till en storklubb som MFF?
– Det är inte lika lätt. Vi har inte haft några större fotbollsframgångar de sista tio åren, undantaget detta år. Men Landskrona har ända sedan klubben bildades 1915, varit en randig stad.
Något som skulle få det att klirra till ytterligare i klubbens kassa är om man går upp i Superettan. Då kommer pengar från Föreningen Svensk Elitfotboll. De fördelar pengar från avtal med olika medieföretag och andra samarbetspartner till elitklubbar i Superettan och Allsvenskan.
– Det handlar om tre, fyra miljoner, beroende på bland annat tabellplacering, säger Anders Lindfors.