Andra skor ger vd mer på fötterna

När Peter Carlsson möter upp Papperstidningens reporter vid stora infarten till Boliden Bergsöes område så har han skor med stålhätta på fötterna. Kanske inte vardagsskor för en vd, men så är det inte en vanlig arbetsdag för honom, det är dagen när han går ”i andra skor”.

Från godsmottagnings andra våning har Stefan Olsson bra överblick över godsmottagningsområdet. På väggen sitter displayer som visar belastningen på den stora fordonsvågen nedför fönstret.
Från godsmottagnings andra våning har Stefan Olsson bra överblick över godsmottagningsområdet. På väggen sitter displayer som visar belastningen på den stora fordonsvågen nedför fönstret.

– Alla medarbetare ska göra det två gånger per år, förklarar Peter Carlsson när vi går upp för metalltrappan till ”Vågen”, godsmottagningen som alla lastbilar som ska in och ut från Boliden Bergsöes område måste passera.
– Man går bredvid en kollega med andra slags arbetsuppgifter under två till åtta timmar på en arbetsdag. Det kan ge nya infallsvinklar och idéer om hur man kan jobba.
Den som vd Peter Carlsson går bredvid denna morgon är Stefan Olsson, som sitter som spindeln i nätet på godsmottagningen, två vita byggmoduler staplade på varandra bredvid den stora fordonsvågen. Lite som ett flygledartorn för lastbilarna som ska in och ut.

Med hjälp av videokameror så har Stefan Olsson koll på vad som händer även inne i lagerhallarna.
Med hjälp av videokameror så har Stefan Olsson koll på vad som händer även inne i lagerhallarna.

Klockan är några minuter över sju på morgonen, det är fortfarande mörkt, och grindarna har just öppnat för den rad av lastbilar som väntat utanför på Gasverksgatan. Nu väntar några bråda timmar för Stefan Olsson och hans fem kollegor som lastar av lastbilarna med hjälp av lastmaskiner och en stortruck. I lastbilarna finns fordonsbatterier av olika slag, som Boliden Bergsöe utvinner blyet ur.
– Det brukar lugna ner sig kring nio, säger Stefan Olsson som uppskattar att det brukar komma ett 20-tal lastbilar innan grindarna stänger igen vid 15.30.
Men ingen får köra in eller ut utan vägning på den stora fordonsvågen, ekipagen vägs först med last och sedan utan, mellanskillnaden är vad råvaruleverantören får betalt för.
– Man får ha lite koll så det inte är vatten i lasten, särskilt om det är containrar. Vi betalar ju inte blypris för vatten, säger Stefan Olsson.
Skulle det hamnat vatten i en container, antingen genom regn eller på annat sätt, så görs ett generellt avdrag på vikten.

Många av chaufförerna har regelbundna körningar till Boliden Bergsöe, ”De sköter sig själva” säger Stefan Olsson. För de chaufförer som är där för första gången så har Stefan Olsson en inplastad karta där han kan peka ut de olika lagerhallarna på området.
Många av chaufförerna har regelbundna körningar till Boliden Bergsöe, ”De sköter sig själva” säger Stefan Olsson. För de chaufförer som är där för första gången så har Stefan Olsson en inplastad karta där han kan peka ut de olika lagerhallarna på området.

Det är inte bara vägningen som sköts på godsmottagningen, genom komradio håller Stefan Olsson kontakt med kollegorna i lastmaskinerna. Och så finns det pappersexercis som måste klaras av tillsammans med lastbilschaufförerna.
– Det måste vara Hans-Ole som kommer där, konstaterar Stefan Olsson när en långtradare sakta rullar upp mot godsmottagningen.
Många av lastbilschaufförerna som stegar in på godsmottagningen för att få sin blankett ifylld är välbekanta ansikten, och det skämtas en del, en dansk chaufför tycker att godsmottagningen gott kunde bjuda på fika när man kommer upp på kontoret.
– Kransekage? Frågar Stefan Olsson.
– Ja, fast det har ni ju inte i Sverige! säger dansken och skrattar.
Förutom danska så hörs också norska klinga från chaufförerna som kommer upp.
– Vi får mycket råvara från de nordiska länderna, Finland, Danmark och Norge och även Island. Och från Belgien, förklarar vd:n Peter Carlsson.

Efter knappt en timme summerar Peter Carlsson sina första intryck i andra skor, innan Papperstidningens reporter avviker.
– Det är ganska mörkt här innan solen gått upp. Frågan är om vi borde göra något åt det för att öka säkerheten. Och så märker jag att det är familjär stämning med chaufförerna som kommer hit – det är trevligt.

Bilden ovan:  För dagen är det vd:n Peter Carlsson som går ”i andra skor”, och det gör han på Boliden Bergsöes godsmottagning. Men alla anställda måste göra det två gånger per år.