Kan Probike skapa The King of the Battle?

För tredje gången låter motorcykeltillverkaren Harley-Davidson sina auktoriserade återförsäljare runt om i världen delta i tävlingen Battle of the kings. Den här gången deltar Probike i Helsingborg för första gången, som en av fyra i Norden och man tävlar i kategorin Battle of the kings of Europe.

Faktum är att Probike är den enda återförsäljaren i Sverige som deltar och dessutom med inte mindre än tre hojar. Förutom Probike i Helsingborg deltar nämligen även Täbys och Stockholm Syds butiker. Den fjärde är en norsk återförsäljare. Oavsett var i världen återförsäljarna befinner sig är det i slutänden oväsentligt. Tävlingen går ut på att deltagarna får bygga om en av tre utvalda modeller av Sportster. När dessa är klara den 14 januari kommer dom läggas ut på Harleys officiella hemsida där alla sedan kan rösta på sin favorit.
Reglerna för hur cyklarna får byggas om är enkla. Kustomiseringen får  max kosta 6000 USD, den måste innehålla minst 50 procent original extrautrustning och den måste vara laglig att köra. Men det är garanterat dom sista 50 procenten som avgör vinnaren. För det är just där det unika med varje cykel, som deltagarna bygger, kommer fram.

Före. Tävlingsbidraget bygger på en Sportster Roadster.

På Probike i Helsingborg är det främst Rickard Bergh som står för både idéer och det praktiska arbetet. Ännu kan vi inte avslöja så mycket mer än detaljer av hojen men kort kan vi säga att det luktar TT och Isle of Man av Rickards skapelse.
Syftet med tävlingen Battle of Kings är givetvis att skapa sug efter tillbehör som du kan pimpa din HD med, men den funkar i praktiken också som inspiration till den nya generationen HD-åkare som roligt nog drastiskt ökat bara det senaste åren. Till skillnad från många av ringrävarna som undertecknad numer själv tillhör, så är det främst sportster och inte HD’s big twins som lockar dessa. Priserna kan vara en orsak men också att det är lättare att bygga om en Sportster för att få en personlig prägel på den. Original är en Sportster en gathoj rätt och slätt om än med en mullig motor, men ombyggd kan den bli allt ifrån klassisk 70-tals chopper, till knubbig bobber eller en riktigt rejsig caféracer. Givetvis kan man bygga allt det av en big twin också, men det kostar mer och är betydligt krångligare.
Rickards hoj eller vi bör nog säga Probike Helsingborgs hoj, bygger på en Sportster Roadster.
Roadstern original har ett lite lägre flackare utseende och ger ett lite rejsigare intryck. Motorn är en 1202 cc Evo med insprutning och en 5-växlad låda.
Motormässigt görs inget åt hojarna som deltar i Battle of Kings, men handen på hjärtat man klarar sig rätt länge med en 1200 med bra vrid och stabilt chassi, även på Autobahn, så det är smart. Det är också smart med tanke på att alla deltagande cyklar sedan säljs i respektive butiker och ska då omfattas av all garantier som en ny fabrikscykel gör.

Efter. Det färdiga resultatet kan vi naturligtvis inte visa än. Vi kan dock avslöja att det luktar TT och Isle of Man av Rickards skapelse.

Omröstningen pågår den 16 januari till och med den 14 februari. Senast den 28 februari kommer varje lands vinnare presenteras och i november 2017 kommer den europeiska finalen avgöras.
Tiden för att bygga sitt tävlingsbidrag är knapp. Den 4 oktober fick man tillgång sin objektcykel och senast den 23 december ska den vara färdig, dokumenterad och fotograferad. Probike i Helsingborg med Rickard i täten är på i sluttampen med sitt jobb men när vi på Papperstidningen besökte dom återstod fortfarande att lösa några detaljer.
Det ska bli spännande att se det färdiga mästerverket och vi kommer naturligtvis återkomma för en närmare och full presentation av cykeln. Nu håller vi tummarna och glöm inte att lägga din röst.

Mer info kommer du hitta på: probike-helsingborg.probike.se/ samt customkings.harley-davidson.com

Bilden ovan: Rickard Bergh har byggt cyklar i hela sitt vuxna liv både privat och till yrket. Som Tekniker på Probike blir det dock mest bolt-on-tillbehör, service och reparationer så att få möjlighet att visa alla sina färdigheter tycker Rickard så klart är superkul.

Battle of Kings

  • … är en världsomspännande tävling som alla återförsäljare av Harley-Davidson kan delta i.
    Förutsättningarna är enkla. Man får välja på en av tre modeller av en 2016 års Sportster som man sedan kustomiserar med minst 50% av Harleys egna tillbehör. Hojen ska vara laglig för vanlig trafik och de resterande 50 % av kustomiseringen får varje deltagare skapa ur eget, tycke och smak. Budgeten och maxbeloppet är 6000 USD plus moms.
  • Harley-Davidson

  • … startades 1903 av bröderna Walter och William Davidson och William Harley i Milwaukee Wisconsin USA. Riktigt etablerade blev man först i samband med andra världskriget då man satsade hårt på att förse militären med sina sidventilare av modellen 750 WLC, riktiga slitvargar som dessutom enkelt gick att reparera i fält. 2015 omsatte moderbolaget 752.2 miljoner dollar och sammanslagna intäkterna låg på dryga 6 biljoner USD. Det vill säga 972 270 000, 00 respektive 6 miljarder omräknat i dagsaktuell svensk valuta.
    För första gången på drygt 30 år presenterade man nyligen en helt ny typ av motor som är en helt modern, bränslesnålare variant av sina föregångare. Milwaukee-Eight som den heter är fortfarande en V-twin men med både större kubik och bättre kompression.