Landskrona flygklubb reser sig ur askan

För ett år sedan brann klubbhus och sju flygplan – nu bygger de nytt

På morgonen den 4 januari i år gick telefonerna varma hos styrelsen i Landskrona flygklubb. I en anlagd brand hade klubbhuset brunnit ned till grunden, och i en hangar hade sju flygplan totalförstörts. Nyligen tog klubben första spadtaget till ett nytt hus.

Det nya huset får samma mått som det gamla, men utan källare. Det blir inrett helt efter klubbens önskemål.
Det nya huset får samma mått som det gamla, men utan källare. Det blir inrett helt efter klubbens önskemål.

– Det här kommer bli jättebra, konstaterar klubbordförande Tommie Rasmusson, när vi står framför planskisser som sitter på en anslagstavla i de byggmodulerna som fungerat som klubbstuga sedan månadsskiftet februari/mars.
– Även om det är Landskrona stad som äger byggnaden så har vi själva fått bestämma över inredningen.
Nyligen togs ett symboliskt första spadtag, men även det riktiga markarbetet har kommit igång, och till nyår ska en ny platta vara gjuten där det gamla huset stod är det tänkt.
– Målet är att det ska vara färdigbyggt den 5 juli, men vädret påverkar så klart. Det känns bra, då blir det klart innan Vallåkraträffen.

Det enda som stod kvar efter att det brunnit i klubbhuset den 4 januari var grunden.
Det enda som stod kvar efter att det brunnit i klubbhuset den 4 januari var grunden.

Byggnaderna har varit fullvärdesförsäkrade och totalt får klubben ut knappt fem miljoner kronor att bygga nytt för.
Det var inte bara klubbhuset som brann, i en av de två hangarerna hade gärningsmannen också tänt eld, sex motorflygplan och ett veteransegelflygplan blev lågornas rov. Och det kunde slutat ännu värre.
– Man hittade flaskor med bensin även vid hangaren med segelflygplanen, men förmodligen fick gärningsmannen bråttom iväg när brandförloppet var så snabbt, säger Tommie Rasmusson.

Alla segelflygplan klarade därför sig oskadda, och den delen av klubbverksamheten drabbades därför mindre än motorflygdelen. Tre av de förstörda flygplanen var klubbens egna skolflygplan, och tre var privatägda, ett av de privatägda har gått att återställa. I dag har klubben två skolflygplan och letar efter ett tredje att köpa – något dom inte är helt enkelt.
– Det är en liten begagnatmarknad, man får leta i hela Europa. Ett nytt fyrsitsigt Cessna Piper ligger på 3,5 – 4 miljoner, begagnat kostar de 2 – 2,5 miljoner, men det finns få på marknaden, konstaterar Tommie Rasmusson.
Polisutredningen av mordbranden är numer nedlagd i brist på bevis, att den var anlagd råder det dock igen tvekan om. Frågan om det finns ännu finns en hotbild mot klubben är oundviklig.
– Vi försöker att inte tänka så, utan se framåt istället, säger Thomas Weidenfeld, vice ordförande i klubben.

Den branddrabbade hangaren har fått totalsaneras. Det kraftiga branden i fulltankade flygplan gjorde att betongbalkar i taket påverkades, det är nu förstärkt med stålbalkar.
Den branddrabbade hangaren har fått totalsaneras. Det kraftiga branden i fulltankade flygplan gjorde att betongbalkar i taket påverkades, det är nu förstärkt med stålbalkar.

Säkerheten har i vart fall stärkts betydligt.
– Vi har bytt ut hela låssystemet, med ”smarta” nycklar. Också finns det larm och övervakningskameror, berättar Tommie Rasmusson.

Bilden ovan: Ett antal segelflygplan finns inom klubben. Segelflygplan kan i regel inte lyfta själva, utan behöver bogseras av ett motorflyg vid starten. Undantaget är denna ASK21 som med hjälp av en uppfällbar propeller klarar av starterna själv. Tommie Rasmusson demonstrerar hur det går till när propellern fälls upp.

Landskrona flygklubb

  • Klubben har cirka 250 medlemmar.
  • Inom klubben finns verksamhet inom motorflyg, segelflyg och även modellflyg. De flesta medlemmar finns inom motorflygdelen.
  • På klubben bedrivs också flygundervisning via privata flyglärare. Just nu finns det sex segelflyg- och sex motorflygelever.
  • Klubben startades 1940 som en modellflygklubb. Under kriget var det förbjudet med privatflygning.
  • Som många andra klubbar hade Landskrona flygklubb glansdagar under 1940- och 50-talen. Då var segelflyg mycket populärt och fungerade som en plantskola för Flygvapnet.