Uppror i Teckomatorp mot slopat Kävlingetåg

Från förra söndagen går det inte längre några tåg mellan Teckomatorp och Kävlinge. Det har fått Teckomatorps pendlare att protestera högljutt. ”Är det meningen att alla ska behöva köpa bil?” undrar en av dem.

Söndagen den 11 december började Skånetrafikens nya tidtabeller gälla, och då slutade också Pågatågen rulla
mellan Kävlinge och Teckomatorp. Fram till år 2021, då Söderåsbanan öppnar, kommer de istället gå söderut från Teckomatorp, via Marieholm och Eslöv, på den nyöppnade och nyupprustade Marieholmsbanan. Tanken är att avlasta det skånska järnvägsnätet, nu när det går fler tåg på Västra stambanan, i och med att Hallandsåstunneln är färdig. Det kommer fortsätta gå tåg mellan Teckomatorp och Kävlinge – men bara godståg.
Det gör att pendlare i Tågarp, Teckomatorp och Billeberga som ska till Lund och Malmö får lite längre restider – men framför allt blir det besvärligt för de som pendlar mellan Teckomatorp och Kävlinge, cirka en mil fågelvägen.

Länge såg det ut som om det inte skulle bli någon direktförbindelse alls med kollektivtrafik mellan de två orterna. Men efter att det stod klart att ett antal elever på Svalövs gymnasium, som bor i Kävlinge, i så fall skulle stå helt utan kollektiv resemöjlighet, så kom Skånetrafiken och Svalövs kommun överens om en buss, linje 210, som går sex turer om dagen mellan Svalöv och Kävlinge, via Teckomatorp. Det har Papperstidningen tidigare skrivit om. Svalövs kommun är med och betalar en del av kostnaden.
– Det är jättebra för eleverna, men tre turer på morgonen och tre på kvällen det räcker inte på långa vägar för pendlarna, säger Teckomatorpsbon Ann-Sofie Albrekt som startat en namninsamling på nätet. I skrivande stund har 475 personer skrivit på den virtuella listan.

Helst hade hon och de andra i pendlargruppen sett timmestrafik med buss mellan Kävlinge och Teckomatorp.
– Det kan ju inte vara meningen att man kan behöva vänta i timmar på bussen, när man ska åka en mil, säger hon.
– Som det är nu så är det många som måste gå ned i arbetstid för att hinna hämta på dagis till exempel, och har man inget körkort finns inget alternativ.
Att ta tåget via Eslöv och Lund, är inget bra alternativ menar hon.
– Tidigare tog det sju minuter att åka mellan Teckomatorp och Kävlinge med tåg, och en enkelbiljett kostade 22 kronor. Nu tar det 35 minuter och kostar 77 kronor.

Gruppen är särskilt emot att avgången 07.40 från Teckomatorp söderut nu försvunnit.
– Det var Ystadtåget som vände i Teckomatorp, en avgång som många pendlare tog, och som vi var mycket glada att den fanns. Om nu inte Skånetrafiken ska köra några Pågatåg mellan Teckomatorp och Kävlinge så borde de sätta in sätta in en buss på den tiden.
Nyordningen har också skapat trassel när det gäller månadskorten menar Ann-Sofie Albrekt.
– Om man åker Teckomatorp-Lund via Kävlinge så behövs ett kort, men om man åker vi Eslöv så behövs ett annat, eftersom det är olika zoner. Om man vill transportera sig från A till B skall man kunna göra det på samma kort, oavsett vilken resväg man väljer tycker jag.
I mars kan det bli ändring även på den saken.
– Då kommer en ny betalningsmodell har vi förstått, med tre typer av zonkort, kort, mellan och lång. Om zonerna räknas fågelvägen så kanske vi slipper två kort, men det finns ingen information om det, det som finns i kollektivtrafiknämndens protokoll är väldigt otydligt.

På luciadagen försökte gruppen från Teckomatorp uppvakta regionpolitikerna i Kollektivtrafiknämnden med sin pro-testskrivelse – genom ett lussetåg. Efter att först fått ja, blev det ett nej när media uppmärksammat saken, och det slutade med att gruppen fick lussa på Skånetrafikens kundcenter i Lund.
– Först blev vi inte in-släppta av väktare, men så fick vi gå ett varv på nåder och lämna skrivelsen säger Ann-Sofie Albrekt och skrattar.
Med allvarligare ton lägger hon till:
–  Det verkar inte som Skånetrafiken tänkt färdigt riktigt när det gäller det här, och att det är vi pendlare som blir försökskaniner. För det är väl inte meningen att alla som bor i Teckomatorp ska behöva köpa bil?

Bilden ovan: Stopp. Från den 11 december rullar det inte längre några Pågatåg mellan Teckomatorp och Kävlinge. Det har fått Ann-Sofie Albrekt och andra Teckomatorpsbor att reagera, de sex bussavgångar som finns på vardagar är långt ifrån tillräcklig menar de.

Detta kräver pendlargruppen

  • Att kunna resa med samma slags periodkort som innan omläggningen, med zoner räknade efter gamla sträckningen direkt till Kävlinge.
  • Att regionbuss 210 sätts in med mellan Kävlinge och Teckomatorp med täta avgångar för att kompensera för de försvunna tågavgångarna.
  • Att avgången 07.40 från Teckomatorp till Kävlinge ersätts.
  • Kollektivtrafik mellan Teckomatorp och Kävlinge

  • Den som idag vill åka kollektivt mellan Teckomatorp och Kävlinge kan ta tåget via Eslöv och Lund, det tar 34 eller 35 minuter, jämfört med tidigare direktförbindelsen, som tog 7 minuter. Det går också att åka med busslinje 210. Den tar 18 minuter, och avgår sex gånger per dygn under vardagar. Från Teckomatorps station avgår den 07.03, 08.03, 09.03, 14.03, 15.03 och 16.03. Från Kävlinge station går den 07.40, 08.40, 09.40 samt 14.40, 15.40 och 16.40.
  • Läs även: ”Svar dröjer från Skånetrafiken”

    Birgitta Jönsson (S):
    ”Jag förstår att folk är arga”
    ”Jag har full förståelse för att det finns oro och ilska i Teckomatorp.” Det säger kommunstyrelsens ordförande Birgitta Jönsson (S), som vill ha ett nytt möte med Skånetrafiken så snart som möjligt.
    – Vi vill ha en dialog med Skånetrafiken om hur det kunnat bli så här.
    Vi har ju inte fått någon information, utan fått läsa oss till förändringarna i tidtabellerna, säger hon.
    – Det gäller ju inte bara Kävlingetåget, utan också indragna busstopp på linje 230 också till exempel.
    Pendlargruppen vill ha timmesavgångar med buss mellan Kävlinge och Teckomatorp?
    – Det är en möjlig lösning. Men samtidigt måste vi ha en diskussion med Skånetrafiken, kommunen kan inte gå in och betala för att ha rimliga förbindelser. Vi vill ha långsiktiga lösningar. Nu måste våra tjänstemän och Skånetrafikens tjänstemän träffas så snart som möjligt för att hitta en lösning.
    – Jag tror inte att man har kunnat förutse alla konsekvenserna när man klubbat igenom detta i Regionfullmäktige.