Samling på Knutstorp – inför årets STCC

Förra tisdagen samlades ett femtiotal företagare, politiker och kommunföreträdare på Ring Knutstorp för lunch och presentation av både banan och årets premiär av STCC.

Filip Sporre berättade om STCC och det nya reglemente som gäller från och med i år. I bakgrunden Magnus Öhrström VD för Ring Knutstorp AB.

Att Ring Knutstorp befinner sig i ett expansivt skede vittnar alla maskiner och grävningsarbeten, som just nu pågår kring banan, om. Därför passade man på att bjuda in traktens företagare för att dels berätta om banan och de verksamheter man har och planerar att ha inom en nära liggande framtid. Förutom själva motorbanan, bedriver man tävlingsmekaniker-utbildning tillsammans med Svalövs gymnasium, man har en halkövningsbana för körkortstagare, en offroadslinga runt banan och boende och bekvämligheter i direkt anslutning till.
I hård konkurrens med landets alla banor är de stora evenemangen avgörande för både överlevnad och utveckling och att stå som värd för STCC är något som både höjer anseende och förbättrar ekonomin. Den 4-6 maj är det premiär för årets säsong och Ring Knutstorp har fått det ärofyllda uppdraget denna helg. STCC – Swedish Touring Car Championship körs under ett antal tillfällen från söder till norr och i år är det många nyheter.
Representanten från STCC, Filip Sporre, berättar att man från och med i år inför ett helt nytt reglemente. TCR, som det heter, används idag i 17 länder, vilket bjuder på möjligheter till internationella samarbeten. Detta är en av anledningarna, men miljöaspekter och ekonomi spelar också in. Bilarna som används i TCR är mindre, bränslesnålare och dessutom billigare att bygga. Flera tillverkare har bilar klara och många är på gång. Regelverket anger 4-cylindriga motorer på 1,75-2,0 liter med ett snittuttag på cirka 330 hästar. Trots de nya kraven har många förare redan hoppat på. En övergång av detta slag ställer på kort sikt till det lite, framförallt för de förare som inte är lika etablerade. Motorsport är kostsamt och att bygga en ny bil är lite av att börja om. Men det ser likadant ut inom de flesta motorsporter. Samma parametrar styr och de är nödvändiga för att motorsporten ska överleva.

Lunchen på Ring Knutstorp var också ett sätt för STCC att hitta nya sponsorer. Gällande sponsringsbiten samarbetar STCC med Lagardère, som är en internationell sportpromotor och specialister på att skapa marknadsföring för alla parter.

Ring Knutstorp är en unik bana, i unik natur.  Banan ägs av Ring Knutstorp AB, men marken ägs fortfarande av Henrik Wachtmeister som bor på Knutstorp Borg, bara ett stenkast bort.

Bilden ovan: TCR-premiären på Solvalla i höstas. Foto STCC

TCR

  • Bytet av tekniskt reglemente kommer inte att innebära några förändringar i STCC-tävlingarnas format. Mästerskapet har redan i dag ett upplägg som överensstämmer med det man kör efter i den internationella TCR-serien – två fria träningspass, kval uppdelat i Q1 och Q2, två tävlingsheat, det senare med omvänd startordning för de främsta.
  • Touring Car Racing-reglementet bygger på modifierade, framhjulsdrivna standardbilar med turbomotorer på 1,75-2,0 liter. Effekten ligger på cirka 330 hästkrafter. Tävlingsvikt, inklusive förare, är 1.285 kg för bilar med så kallad sekventiell växellåda. Bilar med produktionslåda får väga 1.250 kg. För att jämna ut bilarnas prestanda använder sig TCR av ett system som bygger på bilarnas vikt och motorns effekt. Maximal placeringsvikt är 70 kg, högsta viktreducering 20 kg. Motorstyrningen har tre effektlägen; 100, 95 och 90 procent. Inköpspriset för en ny TCR-bil är cirka 100.000 euro.
    Källa STCC