The King is in the house

Förra lördagen var det dags för Probike i Helsingborg att avtäcka sitt bidrag till den internationella motorcykelbyggartävlingen Battle of the Kings. I tidigare nummer av Papperstidningen fick vi en sneek peak av vad som var på gång, men hur helheten skulle bli var då en väl förborgad hemlighet.

Richard Bergh framför hojen han byggt.

Rickard Bergh, som till vardags jobbar som mekaniker på Probike i Helsingborg, fick fria händer när man skulle skapa sitt bidrag till hojbyggartävlingen, som Harley-Davidson arrangerar för sina återförsäljare världen över.
Battle of the Kings går ut på att de deltagande återförsäljarna får köpa loss en av tre modeller av en Sportster och sedan bygga om och utrusta den med delar för max 6000 USD. Vinnaren utses sedan genom att alla, som är intresserade, går in på Battle of the Kings hemsida och lägger sin röst på det bidrag man gillar bäst.
Syftet med hela tävlingen är att öka intresset för kanske främst den yngre generationen Harleyåkare. Rickard, som är en klok man, berättade under premiärvisningen att han försökt hålla ner kostnaderna på bygget så mycket han kunnat eftersom han menar att 60000 svenska kronor kan vara mycket, för en ung människa i synnerhet, när man först ska köpa hojen för sisådär en 130-140.000.
Att Probike Helsingborg tänker på sina kunder är inget nytt och att försöka ge sina kunder de bästa ekonomiska förutsättningarna för sitt hojägande ger garanterat långsiktiga relationer och ett förtroende för butiken och personalen.
Att bygga ett bidrag till tävlingen Battle of the Kings handlar långt ifrån om bara ära och berömmelse, utan är framförallt ett sätt att bjuda sina kunder på något alldeles extra, som både inspirerar, engagerar och gör att man känner att man är en del av helheten. I slutändan är det ju alla som röstar som avgör vilken återförsäljare som vinner.
Bidraget är, när tävlingen är över, visserligen till salu, men det är en stor kostnad i både tid och pengar att både bygga och skapa trevliga arrangemang kring det hela. Men satsar man, så vinner man, för under premiären och avtäckningen gick det inte att hitta en ledig parkering på Probikes gigantiska plan utanför. Butiken var till bredden fylld när man drog av skynket på sitt tävlingsbidrag och det var en skön blandning av gamla hårdnackade bikers, nyfikna, nyfrälsta och glädjande nog ett helt gäng av den nya generationen hojåkare som fanns på plats.

Probike Helsingborgs bidrag, som är ett av fyra nordiska, är en strippad Roadster som fått nya kläder. Varken motor, låda, fjädring eller bromsar har rörts, däremot har man bytt ut tank, sadel och försett den med en rejsig cuts. Retrostuket a la caferacer förstärks av färgsättningen och den jättelika Nortontanken med snygga detaljer som tankband i rostfritt. Rickard som gillar detaljer hade svarvat och fräst vissa delar i mässing och försett den rejsiga hojen med clip-on styre och bakåtflyttade fotreglage. Hojen blev en riktigt läcker, sak som trots att den fortfarande är en flong ny 2017 års modell andas svunna racingdagar, Isle of Man och TT. Med Probikes bidrag till Battle of the Kings har man garanterat skapat mersmak för många. Man har också visat på en kunskap i verkstaden, som sträcker sig vida förbi de reparationer och servicar man vanligen utför. Här finns ett genuint intresse, en bred kunskap och med ett nästan ikon-förklarat märke som Harley-Davidson i första rummet har man också lyckats med vad många andra motorcykeltillverkare kämpar med idag, att locka den nya generationen att föra kunskap och tradition och inte minst hojåkandet vidare, in i framtiden. För Harley-Davidson är definitivt fortfarande kung på tronen och förhoppningsvis är Probike Helsingborgs bidrag The King of this Battle!