Världens största samling?

Joacim Larsen kanske mest bekant som Brygghuset Finns vd har många talanger. Tillsammans med sin pappa Ole Larsen har han de senaste tolv åren ägnat mycket fritid åt att renovera och återställa gamla motorcyklar till det ursprungliga originalskicket. Intresset och passionen för Yamaha AS1, AS2 och AS3 av årsmodellerna 68-72 har eskalerat över tid och idag har man en ansenlig samling, kanske rentav världens största, av dessa tvåtakts 125-kubikare.

Ole Larsens allra första motorcykel. Tyvärr var den utskrotad när dom hittade den, men fortfarande komplett.

När Ole Larsen började åka motorcykel var det 125:a som gällde. Första hojen blev en Yamaha AS 2. En blå liten sak utrustad med ett lågt racingstyre.
När Ole 2005 slog sig ihop med sonen och började leta efter samma modell att köpa för att  renovera, hittade man flera objekt som alla åkte med hem. I jakten på delar till dessa ramlade man dessutom över Oles allra första hoj, som idag återfinns i totalrenoverat skick i Larsens samling.
Intresset ökade snabbt och på omvägar och via ett köp av delar kom man över ett helt lager av så kallade NOS-delar. Det vill säga New Old Stock – nya fast gamla originaldelar. Det var delar från Lomma Cykelfabrik, som många år tidigare köpt på sig alldeles för mycket reservdelar när det begav sig.

NOS – New Old Stock i hyllmeter. En dröm för den som renoverar och återställer fordon. Larsens kom över ett helt lager till sina ögonstenar.

Ole och Joacims samling inhyses idag i en stor ombyggd lada strax utanför Vallåkra. En tredjedel av lokalen består av lager och verkstad. Alla delar i lagret är noga uppmärkta med artikelnummer samt katalogiserade för att man ska ha exakt koll på allt. Där finns allt man kan tänka sig behöva för att få en Yamaha AS i mint condition. Packningssatser, block, tankar, ramar och till och med originaldäck.
– Dom hittade vi på ett kyllager i Japan så trots sin ålder var dom i mycket fint skick, berättar Joacim.
Alla motorcyklarna som i runda slängar kan vara någonstans 80-90 stycken till antalet, är antingen totalrenoverade eller riktiga rariteter, vissa med endast några kilometer på mätarna. Original är ett måste och eftermarknadsdelar går helt och hållet bort i Larsens garage. Pappa Ole som under ett antal år, som småbarnsförälder, lade hojåkandet på is har sparat flera egna hojar bland annat en Honda CB 900 bol d’or med endast 2000 mil på mätaren.

Lord Hesketh plöjde ner sin ärvda familjeförmögenhet i Formel 1 och i utveckling av vad som endast blev 135 stycken 1000-kubiks motorcyklar. En av dessa återfinns hos Ole och Joacim Larsen.

Trots fokus på Yamaha AS1-3 har motorcykelintresset gjort att man vid tillfällen också köpt på sig lite andra rariteter. Vad sägs om Kawasakis Mach 1, 2 och 3 eller Honda CB 750 Sandcasts med låga nummer. Ja godbitarna är många men Larsens mest udda fågel är definitivt en Hesketh. Historien är att en motorintresserad engelsk lord tog sitt gigantiska arv och plöjde ner dom i racing och i utvecklingen av vad som på pappret skulle bli en riktig racermotorcykel. Familjetillgångarna tog snabbt slut och det blev totalt bara 135 ex tillverkade. Fyra av dom hamnade i Sverige och tre av dom i trakterna runt Landskrona. Heskeths hoj blev långt ifrån en racer utan minner snarast om den tidens touringlok och ser lite ut som en hybrid mellan en Honda bol d’or, en Guzzi och en gammal bumse. Ganska stor och tung med andra ord. Motorn är dock en intressant historia. En 1000-kubiks 45-gradig V-twin med ett enormt stort mellanrum mellan cylindrarna. Hesketh som hade mer motorintresse än affärssinne var i mitten på 80-talet totalt utblottad och engelska staten tog det sista han hade inklusive familjegodset.
De som kom över ett exemplar av hans första  motorcykelskapelse sitter idag på något som knappast blir mindre värt. I sammanhanget kan det vara kul att veta att Heskeths namn lever vidare, trots allt. I juni 2014 presenterade märket sin andra motorcykel. Denna gång en betydligt racigare modell försedd med en 1950 cc V-Twin.

Ole och Joacim Larsen brinner mest för Yamaha AS1, AS2 och AS3 mellan 68 och 72. I den unika samlingen hittar man alla typer både gatvarianterna och de så kallade scrambler-modellerna med högt uppdragna pipor och bland annat lite grövre däck.

Historia är intressant och är man teknikintresserad är just motorcykelhistorien extra spännande att följa. Joacim och Ole Larsen har dragit sitt strå till stacken och drömmer nu om att låta andra ta del av deras privata samling.
– Jag har funderat massor på ett motormuseum i Landskrona. Vi har ju en stor samling och jag vet flera andra som också sitter på många rariteter. Dom gamla lokstallarna skulle till exempel vara perfekta som miljö och inramning, sen är ju bemanningen en annan fråga. Nästan alla som samlar, har det ju som hobby och fullt upp med jobb eller företag, säger Joacim.
Iden är inte så dum. Det finns ett genuint motorintresse i Landskrona med omnejd, men det skulle också bli ett attraktivt utflyktsmål för långväga gäster. Dessutom till en ringa kostnad, objekten finns ju nämligen redan.
Ole och Joacim samlar och renoverar mest för sin egen skull, men har genom åren fått många nya kontakter och vänner. Med sitt unika lager av delar, försöker man därför alltid hjälpa andra som har behov av någon del. Ryktet om deras samling har givetvis nått andra och på förfrågan har man haft privata och slutna visningar. Senast hade man en besökare från Uruguay som kom till Sverige enkom för detta.
Om det blir ett museum i Landskrona med Larsens samling som bas återstår att se, men om tanke går till handling blir det garanterat ett välbesökt och mycket roligt utflyktsmål.

Här finns alla cyklarna

  • På www.yamaparts.com har Larsens dokumenterat sina motorcyklar, delar och manualer. Så är du nyfiken på detaljerna är det en sida du ska besöka.