De slöjdar sin värld bit för bit

Datorspelet Minecraft och skolämnet slöjd. Vad kan de ha gemensamt? Det vet eleverna i årskurs 5 på Midgårdsskolan i Röstånga.

Digital kompetens och programmering är något som betonas mer och mer i den svenska skolans läroplaner. Midgårdskolan är en av tre skånska skolor som är med i projektet Slöjdcraft, ett namn som för tankarna till  äventyrs- och byggdatorspelet Minecraft.
– Hur många har spelat Minecraft? frågar slöjdlärare Stina Billing.
Nästan alla av eleverna räcker upp handen. Arbetet med Slöjdcraft började i höstas genom ett studiebesök på  Form/Design Center i Malmö.
– Då fick de en uppgift att slöjda en egen värld, hur det kan se ut i framtiden eller helt så som de själva ville, säger Stina Billing.
Liksom i datorspelet Minecraft får eleverna skapa en fiktiv, tredimensionell, värld fast med slöjdens verktyg.
– Det hjälpte vidare in i själva skapandet, säger Stina Billing.

Kevin Pettersson koncentrerar sig på sitt arbete.

Nu håller eleverna på att finslipa det sista på de fem olika världarna inför utställningen som startar i Malmö på fredag.
Världarna har olika teman som klassen arbetat fram: miljö, godis, pokemon, djur och vatten.

Isac Sjöström visar den kolaflod han gjort tillsammans med Tindra Holmkvist i deras godisvärld.

Eleverna har fått fria tyglar, bara världarna byggs med materialen trä, metall och textil. – Vi har gjort en godisvärld, säger Tindra Holmkvist framför tre iögonfallande, fluffiga och färgglada träd.
– Det här är en kolaflod, säger hennes gruppkompis Isac Sjöström.
Vid bordet bredvid sitter Embla Fors och Alice Söfting som har gjort en undervattensvärld.
– Jag tycker om att göra saker som inte alla andra gör, säger Alice Söfting.
Johanna Elg och Ghina Alasali har skapat en miljövärld. I den kommer elen från vindkraft och inte från kärnkraft.
– De åker allra mest tåg och har elbilar, säger Johanna Elg.
Mellan den 24 mars och den 13 april finns elevernas slöjdalster att se på Form och Design Center i Malmö, vernissage är den 3 april.

 

 

Bilden ovan: Ghina Alasali och Johanna Elg har skapat en miljövärld, där elen kommer från vindkraftverk.

Alice Söfting och Embla Fors har varit kreativa och gjort en undervattensvärld.
– Eleverna har fått i uppgift att skapa en fiktiv värld med slöjdens verktyg, berättar slöjdlärare Stina Billing.

 

 

 

 

 


Slöjdcraft

  • PÄr ett interaktivt slöjdprojekt genom Form/Design Center i Malmö för årskurs fyra och fem i Region Skåne.
  • Det arrangeras för andra året.
  • I år är Midgårdsskolan med som en av tre skånska skolor.
  • Målet med projektet är att öka elevernas förståelse för hantverk, form och slöjd i vardagen.
  • Arbetet dokumenteras på projektets blogg och på Instagram under hashtaggen #slöjdcraft. Under våren visas en utställning.
  • Mer info på www.slojdcraft.se
  • Projektet genomförs med bidrag från Nämnden för Hemslöjdsfrågor.
  • Form/Design Center är en utställnings- och försäljningslokal vid Lilla torg i Malmö och drivs av Svensk Form Syd som är en ideell förening. Centret får stöd av Malmö Stad, Region Skåne och Statens Kulturråd.