Kreativ hat-kampanj har chans till guldägg

Att frivilligt skriva upp sig för att få otrevliga sms skickade till sig? Det låter kanske inte direkt lockande, men det var en del av den digitala kampanjen #snackaomhat som kommunens utbildningsförvaltning genomförde förra våren tillsammans med reklambyrån Garbergs i Malmö. I den fick föräldrar till skolelever i kommunen erbjudanden att anmäla sig till en sms-tjänst som automatiskt skickade näthats-aktiga sms till den egna telefonen under en vecka. På så vis skulle föräldrar bli mer medvetna om sina barns digitala vardag. Kreativt tycker juryn i tävlingen Guldägget, den svenska reklambranschens största tävling. Så pass kreativt att kampanjen är en av flera nominerade bidrag inom tävlingskategorin Digitalt. Kampanjen pågår fortfarande och ska nu skapa en utbildningsplattform för föräldrar om sociala medier, bland annat med en ordbok med internetslag som ska hjälpa till att avkoda det som skrivs. Vinnarna offentliggörs på Guldäggsgalan den 4 maj i Stockholm.