Skånetrafikens nya biljettsystem: Så påverkas du

En ny app, men framför allt ett helt nytt biljettsystem för Skånetrafiken, som kommer finnas parallellt med det gamla. Men vad betyder det för Landskronabor? Papperstidningen har jämfört priser – något som kan löna sig.

Det var förra måndagen som Skånetrafiken närmast smyglanserade sin nya biljettapp. Med ganska lite buller och bång får man säga, med tanke på att den nya appen inte är en uppdatering av den gamla, utan startskottet för ett helt nytt biljettsystem, med nya priser.
Beslut om att införa det nya biljettsystemet togs av Region Skåne redan i slutet av förra året, men det är alltså först nu, med den nya appen, som det faktiskt går att köpa biljetter inom systemet.
Den som har ett Jojo-kort med gällande reseperiod, eller laddat med pengar, behöver dock inte vara orolig – det gamla systemet kommer finnas kvar parallellt med det gamla fram till årsskiftet 2019/2020. Under den tiden ska det nya systemet trimmas in är tanken. Men det kan löna sig att jämföra biljettpriser, samma resa kan nämligen kosta olika mycket i det gamla och det nya systemet.

Bakgrunden är att dagens biljettsystem, som baseras på Jojo-korten och delar in Skåne i 202 resezoner, anses föråldrat. Det går tillbaka till 1999 när landstingen Malmöhus och Kristianstad slogs ihop till Region Skåne, och Skånetrafiken bildades. Skånetrafiken tog över resezonerna från de gamla landstingen. Zonerna i gamla Kristianstad län är allmänt lite större än de i gamla Malmöhus län, vilket har ansetts ge orättvisa biljettpriser. Därför är det i nordöstra Skåne och på Österlen som det kommer bli något dyrare att resa med tåg och buss i det nya systemet, runt Malmö och Helsingborg blir det generellt sett lite billigare.

Den som inte reser särskilt mycket kollektivt kommer förmodligen inte märka så stor skillnad, men för pendlare finns det goda skäl att jämföra priser, det kan skilja hundralappar på ett månadskort. Men det beror på, de gamla fasta resezonerna skrotas nämligen i det nya systemet (men lever kvar i det gamla). I stället ersätts de av flexibla zoner som är olika stora radier från där du (och telefonen) befinner dig. Tanken är att du som pendlare ska kunna skapa en egen resezon genom att ange platser som du ofta reser till, som hemmet, arbetsplatsen och gymmet exempelvis. Tre zonstorlekar finns det: Liten, Mellan och Stor, som är hela Skåne.

Ofta kan arbetspendlare få in resorna inom en Mellan-zon, som har en diameter på 35 kilometer. Men inte alltid, och då finns det alternativ. Till exempel så går det precis att få in resan Landskrona station och Malmö C inom en Mellan-biljett. En 30-dagars biljett vuxen däremellan kostar 830 kronor. Men då går zongränsen i norra delen av Malmö och berättigar inte till bussresor inom hela staden, eller vidare resa till Hyllie exempelvis. Då kan man köpa biljett ”Stor” för hela Skåne, men den är med sina 1200 kronor rätt mycket dyrare. Ett alternativ är att köpa Mellan-biljett med ett tillägg för stadszonen Malmö, för 100 kronor, alltså totalt 930 kronor för 30 dagar.

Det nya systemet är långt ifrån helt flygfärdigt, så det finns ingen anledning att slänga sitt Jojo-kort. Exempelvis så går det ännu inte att köpa resor utanför Skåne med appen, så Köpenhamnspendlare göre sig icke besvär. Det går inte heller att dela på periodkort eller sommarkort köpta med den nya appen, men Skånetrafiken uppger att man jobbar på en lösning för detta. I appen går inte heller att registrera förseningar för att få ersättning enligt resegarantin som det går med Jojo-korten. Men eftersom villkoren för resegarantin kraftigt försämrades under 2012, och 30 minuters försening krävs för ersättning, så kanske det inte är avgörande i valet av biljettsystem…

Läs också: ”Nya biljettsystemet på två minuter”

Bilden ovan: Biljetter som köps med den nya appen kommer som ett meddelande i appen, som innehåller en så kallad QR-kod (svart-vita fyrkanten i bilden). Med nya QR-kodsläsare på bussarna och hos tågvärdar viseras biljetten. Om sådan saknas ska det gå bra att bara visa upp koden. Många resor blir billigare i det nya systemet, men en biljett för stadsbuss i Landskrona, som den på bilden, blir något dyrare.

Här kan du jämföra respriser
Att jämföra biljettpriser i det gamla och nya systemet är inte helt enkelt. I praktiken får resenären göra två sökningar, dels i nya appen, och dels med gamla appen eller med reseplaneraren. Dock ska det ”inom kort” gå att jämföra priserna direkt på Skånetrafikens hemsida, enligt Skånetrafikens pris- och affärsansvariga Patrik Engfors. Papperstidningen har tagit fram jämförpriser på vanliga resor från och inom Landskrona. Det vi har jämfört är priset med Jojo-kort/Jojo-reskassa och med nya appen. Första priset är med Jojo-kort, andra med nya appen, därefter skillnaden.

Enkel resa med tåg
Landskrona station – Malmö C
81 kr/50 kr, -31 kr
Landskrona station – Helsingborg Knutpunkten
45,90 kr/50 kr, +4 kr
Landskrona station – Lund C
57,60 kr/50 kr, – 8 kr

När man köper en biljett i Skånetrafikens nya app och angett start och mål, så syns det en karta med vilken typ av zon som är aktuell. Här syns att en resa mellan Landskrona station och Malmö C precis går in i en Mellan-zon.

Periodkort/30-dagarsbiljett
Landskrona station – Malmö C
1250 kr/830 kr, – 420 kr
Landskrona station – Helsingborg Knutpunkten
850 kr/830 kr, -20 kr
Landskrona station – Lund C
1100 kr/830 kr, – 270 kr

Bussresa inom Landskrona
Enkel resa
22,50 kr/25 kr, +2,50 kr

Bussresa regionbuss
Enkel resa
Härslövs skola – Landskrona station
22,50 kr/25 kr, +2,50 kr
Asmundtorp Toftavägen – Landskrona station
30,60 kr/25 kr, -5,60 kr
Häljarp bokvägen – Landskrona station
22,50 kr/25 kr, +2,50 kr