Bygger gränslandskonst i lager för lager

Det är inte riktigt foton som hänger på väggarna i Pumphusets konsthall, men inte riktigt målningar heller. För nu visade konstnären Nino Ramsby är resultatet det viktiga – inte tekniken.

Känner du till Stockholmsfödde Nino Ramsby är chansen stor att du gör det som sångare och musiker. Det har blivit ett 20-tal skivor genom åren, där han gått genom flera genrer, bland annat samarbetat med jazzpianisten Martin Hederos. Men Nino Ramsby är också grafisk formgivare och konstnär – även om det senare begreppet burit emot lite.

– Det är väl egentligen olika sidor av samma sak, bara olika uttryck. Men det tog lång tid att komma över titeln ”konstnär”, det kan låta väldigt pretentiöst. Men det är ju det jag är säger Nino Ramsby.

Jobbet som fotoassistent på Moderna museet har gett djupgående fototekniska kunskaper. De sätter spår i konsten som oftast har ett foto i grunden. Just ordet ”grunden” passar bra i sammanhanget, för de flesta av bilderna är uppbyggda i en slags lager-på-lager teknik.

– Jag bearbetar i datorn, och skriver ut, bearbetar igen och gör en ny utskrift över den gamla och så vidare. Ibland är det mer manuellt, med färg och blyerts. Det måste kännas som det är organiskt.

Det gör att verken inte får någon riktig slutpunkt.

– De är egentligen bara färdiga för stunden. Vissa har varit färdiga flera gånger, säger han.

– Egentligen så närmar jag väl mig måleriet hela tiden, jag håller faktiskt på med några grejer nu som helt är måleri. Men tekniken är inte det viktig, det skapandet.

Det är stor variation i bilderna som sitter uppe, de flesta från de senaste fem åren. Både i format, motiv och färgskala. Från mättade dova färger till färgstarkt rött och gult. Motiven är både från stad och land, och föremål.

– Jag tar bilder av det som finns runt omkring mig. Det kan ta ett år innan jag börjar jobba med en bild. Jag jobbar väldigt impulsivt, säger Nino Ramsby som berättar att han ofta byter uttrycksform när den som finns för handen känns trögbearbetad.

– Men att jag är impulsiv betyder inte att jag är oorganiserad. Det går inte att vara oorganiserad och hålla på med så många saker samtidigt som jag gör.

Nino Ramsby berättar att bilderna inte har något medvetet budskap. Nino Ramsby föddes som Nina Ramsby, och det är lätt att tro att livserfarenheterna som transperson skulle synas i konsten. Men så är det inte.

– Jag vet inte vad det skulle vara? Skulle jag måla Jin och Yang som symboler för manligt och kvinnligt?, säger Nino Ramsby och skrattar.

– Även när jag står på scenen är jag mycket impulsiv, och då kan jag bli tydligt politisk. Det är klart att det är en stor grej med att vara en transperson. Men jag håller inte på med budskap överhuvudtaget i min konst. Men jag förstår frågan, det är många som försöker läsa in det i bilderna, människor har ett behov av att läsa in symboler.

Utställningen pågår till och med den 2 juli. Vernissage är det imorgon, lördagen den 20 maj mellan 12 och 16. Konstnären medverkar.

Bilden ovan: Nino Ramsby kanske är mest känd som sångare och musiker. Men formgivare och konstnär är också etiketter som man kan försöka sätta på den svåretiketterade person som nu ställer ut på Pumphusets konsthall.

Några av bilderna är lätta och skira som akvareller. Andra är så färgmättade att ytan blir som sammet mot fingret.