Det våras för banracingen med nytt reglemente

Väder eller ej, våren är här och därmed vårtecken som körsbärsblom – och doften av bränt gummi. På lördag den 6 maj börjar STCC-säsongen och Ring Knutstorp blir premiärbana.

I år blir det betydligt fler bilar på startlinjen, det skriver STCC på sin hemsida. Från ett tiotal förare under förra året, till 24 i år, med 15 team och fem bilmärken. Och förklaringen heter TCR, det nya reglementet för touringbilar som tillåter enklare bilar med god avvägning mellan sådant som motoreffekt och däck. Och framför allt – förhållandevis billiga bilar. Det tidigare reglementet Solution F krävde större ekonomiska muskler av de tävlande.
– Vi trodde mycket på TCR-konceptet redan från start, men att uppsvinget med de nya bilarna skulle bli så här stort redan första säsongen vågade vi inte ens drömma om, säger Jonas Lundin, vd för STCC till STCC:s hemsida.

TCR står för Touring Car Racing och utgår från modifierade, framhjulsdrivna standardbilar med turbomotorer på max 2,0 liter. Motoreffekten ligger på ca 330 hästkrafter. Tyskland är störst inom TCR, men därefter kommer Sverige, och klassen växer.
STCC:s vd Jonas Lundin ser ljust på årets tävlingssäsong.
– Det är ett spännande startfält med förare i varierande ålder och med olika erfarenhet och bakgrund. Här finns rutinerade mästerskapsvinnare till unga snabba STCC-debutanter på 19 år, säger han till hemsidan.
Värt att notera är att fem av årets 24 förare är från Finland.

Dennis Strandberg från Helsingborg är en av fem skånska förare som ställer upp i år.
– Nu har det verkligen vänt och sporten är på väg tillbaka säger han till Helsingborgs Dagblad, angående vad TCR gjort för banracingen i Sverige.

Bilden ovan: 17 förare som tävlar i STCC i år. Men de är ännu fler än de på bilden, hela 24 stycken totalt. Det är större antal förare än på många år. Foto: STCC/Press