Enkelhet och ”Online detox” på camping i ny regi

Campingen på Ven sticker ut på många sätt. En camping utan husvagnar eller bilar, som gått från förfall till välskött. Nye ägaren hoppas att enkelhet, lugn och naturupplevelser ska vara en vinnande kombination när campingen får en nygammal profil.

Det var i höstas som Berne och Ella Ljungqvist till slut sålde campingen vid Husvik, efter att ha drivit den i 26 år. Under den tiden omvandlade de en tämligen nedgången kommunal anläggning till en välskött sådan, med familjeprofil snarare än busliv. Nye ägaren och arrendatorn av den kommunala marken heter Niels Mouritzen, en relativt nybliven Venbo.

Niels Mouritzen kanske inte direkt bekräftar eventuella fördomar om hur en campingägare kan se ut. När Papperstidningens reporter kommer förbi under försäsongen så lyser yrkeskläderna med sin frånvaro. Istället är stilen ”smart-casual” på ett sätt som funkat i vilken storstad som helst, gråsprängda lockar hålls i schack genom hårprodukt. Men Niels Mouritzen har också en lite oväntad bakgrund. Där finns egen reklambyrå i Malmö och Köpenhamn, där han delat lokal med regissören Lars von Trier, bland annat. Senaste jobbet har visserligen också varit inom turism – men på ett helt annat sätt.
– Jag har jobbat för besöksorganisationen Visit Sweden i åtta år och ett halvt år, berättar han.
– Så jag har rest mycket i Sverige och träffat många entreprenörer i besöksnäringen.

13 stugor finns det på campingen, och 150 tältplatser. Det finns byggrätt för fler stugor, men det är inte aktuellt just nu.

Med den bakgrunden blir det plötsligt förståeligt att Niels Mouritzen gärna använder ord som ”målgrupp”, ”leverans” och ”destination” när han pratar om framtidsfunderingar för campingen – men också för hela ön.
– Vi måste sträcka ut turistsäsongen, menar han, så att vi inte har besökare bara under några veckor när solen skiner. I realiteten är det fem veckor idag.
Niels Mouritzen pratar om att ”förädla målgruppen” för öns turismföretagare.
– Det finns mycket data över vad som attraherar den som åker iväg på semester eller över ett veckoslut. En väg är att fråga sig vad man kan leverera, med det som bakgrund. Ett annat sätt är att titta på vad som finns i öns ”leverans” och fråga sig vem som efterfrågar detta?
Fler tyska och holländska besökare tror Niels Mouritzen kan förlänga säsongen – med rätt marknadsföring det vill säga.

För den egna campingens del så ska den marknadsföras med ord som ”lugn” och ”enkelhet” som ledstjärna.
– Det är därför jag ändrat namnet till ”Camp Ven”. För att komma bort från bilden av en traditionell camping, säger Niels Mouritzen.
Idag finns det 13 stugor och ett större annex, totalt 80 bäddar, en servicebyggnad, en kiosk och en restaurangdel, och 150 tältplatser. Byggrätt finns för ytterligare 20 stugor, men några utbyggnadsplaner finns inte i dagsläget. Istället är det med aktiviteter som Niels Mouritzen vill locka besökarna.
– Jag beskriver det som att ”campa i stuga”. Det är ett enkelt boende – för att man ska kunna ägna sig åt något annat.
Det kan exempelvis vara att besökare köper upplevelsen ”swedish forest fika” av campingen. Kokkaffe och kanelbullar vid en öppen eld i skogen.
– För en Köpenhamnare är det något exotiskt. Det kommer också finnas paket med grillkorv och pinnbrödsdeg som barnfamiljer kan boka.
En annan paketupplevelse som kommer erbjudas är så kallad ”Online detox”.
– Det är att alla i familjen är utan internet i 24 timmar. Då måste man göra något annat med sin tid, prata med varandra, kanske gå upp tidigt och titta på rådjuren här i skogen, säger Niels Mouritzen.
Han förklarar hur det går till: alla i gruppen/familjen lämnar in sin uppkopplade elektronik. Campingen tar en bild på deltagarna som med hjälp av en särskild app går ut på allas konton på sociala media, tillsammans med ett meddelade om att personen kommer vara nedkopplad i 24 timmar. Efter de 24 timmarna förflutit blir det utvärdering av upplevelsen.

Frågan blir om Niels Mouritzen själv lyckats växla ned som nybliven campingägare?
– Jag trodde det. Jag reser mindre, men du märker själv…, säger han och pekar på mobilen som ringt några gånger under intervjun.
– Men jag är hela dagarna i den här miljön, säger han och plockar fram en nytagen videosnutt i mobilen.
Där syns morgonljus som silas genom bladverk i en skogsglänta, och hörs fågelsång.
– Det är här upp i skogen, säger Nils Mouritzen och pekar mot ravinen där tegelbruket än gång låg.
– Där funderar vi på att ha tältplatser.

Bilden ovan: Maten på campingens restaurang ska vara okomplicerad men god, och med lokala råvaror, till exempel rapsoljan som står på bordet. Venbornas intresse har varit stort, berättar Niels Mouritzen, vid nyöppningen var det fullsatt.