Glimtar ur finsk framgångssaga visas

De svenska fotoutbildningarna har mycket att lära av de i vårt östra grannland. Det menar Hasse Persson som kurerat årets lands-tema utställning inom Landskrona foto, som i år visar foto från Finland. Foto med internationell genomslagskraft.

”Landskrona Foto View: Finland” blir den fjärde utställningen som visar foto från ett utvalt land, tidigare är det bilder från Turkiet, Tjeckien och Irland som visats. Att det i år blivit just Finland har två orsaker förklarar Landskrona Fotos verksamhetsledare Göran Nyström:
– I år är det 100 år sedan Finland förklarade sig som ett självständigt land. Men finskt foto har också utvecklats enormt de senaste 20-30 åren och har nu internationell genomslagskraft. Under fotofestivalerna har jag flera gånger fått frågan om vi inte ska visa finskt foto – och nu gör vi det.

En som är beredd att stämma in i lovsången till finskt foto är Hasse Persson, f.d. fotojournalist som har haft en rad uppdrag som museichef eller konstnärlig ledare, bland annat på Hasselblad Center i Göteborg. Han har kurerat utställningen tillsammans med Timothy Persons som är adjungerad professor vid fotoutbildningen på Aalto-universitetet i Helsingfors, och en nyckelfigur i de internationella framgångarna för finskt foto.
– Aalto-universitet har blivit en av de fem viktigaste fotoutbildningarna i världen, säger Hasse Persson, som menar att de svenska motsvarigheterna har mycket att lära.
– I Finland lär man sig hantverket först. I Sverige kan du ta en Mastersexamen utan att kunna fotografera, det är inte rimligt.

Ulla Jokisalo jobbar med kollageteknik och föremål, ofta sytillbehör, som fästs vid bilderna.

Det är bilder av sammanlagt 12 fotografer som visas. Och det är samtida foto från ”The Helsinki School” som gäller, den historiska ansatsen lyser med sin frånvaro.
– Den har vi sparat till katalogen, säger Göran Nyström.
Utställningen är egentligen tre, som dessutom finns på två olika våningsplan (plan 2 och 4). En del är en soloutställning med Ulla Jokisalo, som ibland beskrivs som en finsk Louise Bourgeois, Bilderna som visas, mestadels porträtt, blir tredimensionella med utklippta element, modebilder från Vogue med djurhuden eller med knappnålar och andra sydon.
– Mycket av hennes bilder utgår från relationen till hennes mamma, berättar Göran Nyström.
I en del visas nyare namn. Niko Luomas bilder i jätteformat med färgglada ovaler ser ut som grafik, men är resultatet av en djupdykning in i tekniken.
– Han är en minimalist som jobbar helt analogt, berättar Göran Nyström.
– Här har han intresserat sig för vad som finns inne i kameran istället för vad som finns framför. En sån här bild görs med upp till 14 000 exponeringar.

Niko Luomas ”Self titled adaptation of The Young Ladies of Avignon” går tillbaka till Pablo Picassos berömda målning ”Flickorna från Avignon”, som anses vara startskottet för kubismen.

Små i formatet, men fyllda med innehåll är mästaren Penti Sammallahtis bilder från glesbygd i Finland och Ryssland. Det är ögonblicksbilder med en målerisk kvalitet.
– Lite som Henri Cartier-Bresson så söker Penti Sammallahti det avgörande ögonblicket. Men när Cartier-Bresson sökte sig till stora städer så söker sig Sammallahti till ”nowhere” och naturen blir en aktiv del, säger Göran Nyström.
Penti Sammallahti har varit lärare för flera nu internationellt kända fotografer från Aalto-universitet. En av dem är Joakim Eskildsen som fått ett eget utställningsrum. Joakim Eskildsen låter inte särskilt finskt, och det är det inte heller – han är uppvuxen i ett radhus på Själland, berättar han.
– Det var faktiskt en utställning med finskt foto som fick mig att flytta till Helsingfors för att gå utbildningen där, säger han.
Utställningen pågår till och med den 17 september.

Bilden ovan: Penti Sammallahti tar bilder i glesbygd i hemlandet Finland – men även i Ryssland där denna bild är tagen.