”Att bli klippt är en upplevelse”

”Om en kund kommer in och säger jag vill ha håret si eller så, eller visar en bild på hur dom vill ha det, då ska man kunna klippa det så. De ska lämna salongen med den där känslan, jag är stans bästa och vackraste. Jag vill ha gett dem det självförtroendet när de går härifrån”.

Ida Kapo, som äger och gett namn till både Idas Hårdesign på Stora Norregatan i Landskrona samt på Väla köpcentrum, har varit med i branschen länge och hon förstår tveklöst vad som krävs för att hålla kunderna glada och nöjda.
– Förr kunde man komma in i salongen och bli klippt på femton minuter kanske, så är det inte alls längre. Tiderna har förändrats, att bli klippt är nu en upplevelse i sig och kunderna vet ofta exakt hur de vill ha det och sätter värde på det, berättar Ida.
För att kunna erbjuda det där extra till kunderna är det viktigt att följa branschens utveckling och de nyaste trenderna inom hårdesign.
– Vi har nyligen gjort om schamponeringen. Väggarna har blivit lite mörkare och så har vi skaffat massagestolar. Vi tvättar inte bara håret längre utan våra kunder ska helt kunna koppla av. Det syns att de njuter, säger Ida.

Kunderna vet vad de vill ha
Världen snurrar allt fortare och nya trender och stilar dyker upp och försvinner innan man hinner blinka och få koll på vad det handlar om. Det märks också när det gäller hårdesign. Oavsett ska man vara tätt på trenderna och kunna matcha kundens behov.
– Vi lever i en liten värld nuförtiden. På sociala media är det möjligt att följa i stort vem som helst. Se vad de har på sig och hur de har stylat sitt hår. Jag skulle aldrig kalla våra kunder kräsna men de vet precis vad de vill och hur de ska ha det, berättar Ida och fortsätter.
– Och det är inte bara tjejer eller kvinnor utan också killar som önskar sig stylat hår. De bryr sig allt mer om frisyren och har dessutom börjat tycka om ett längre salongsbesök. Vi märker ett allt större intresse hos dem, om hårdesign och om hur man sköter håret hemma.

Man behöver inte vara kund för att kunna komma in och handla hårprodukter hos Idas.

Håller sig uppdaterad
Ida, som började sin frisörkarriär i London, insåg från början vikten av vara välutbildad och att hålla sig informerad.
– Jag har många kontakter i London och de håller mig uppdaterade om nya trender och tekniker. Dessutom är vi ofta på utbildning och på mässor. Det är något som vi högprioriterar. Till hösten åker jag och mina frisörer på en utbildningsresa till Las Vegas. Det blir en kurs hos den kända frisören Paul Mitchell. Det kommer bli riktigt kul och spännande, avslutar Ida.