Ovanifrånperspektiv på eget flygberoende

Polska Kacper Kowalski är en passionerad skärmflygare och landskapsfotograf. I utställningen ”Over”, som nu visas på Pumphuset, har han försökt få nytt perspektiv på sin passion för flygning. En passion som blivit ett beroende.

Vid en snabb blick tror man att det är grafiska blad eller målningar. Mönster i vitt och svart, med lite brunt här och var. Det är först när man går närmare som identifierbara detaljer urskiljer sig i Kacper Kowalskis foton: trädkronor, däckspår, en flock med kor. Allt i ett snötäckt landskap.
– De bästa bilderna är de där jag inte själv kan se vad som avbildas. Tydlighet slår ihjäl fantasi och tolkningar. Allra bäst är om det blir en diskussion om vad bilden faktiskt föreställer, säger Kacper Kowalski.
Han berättar att 150 meter är favorithöjden att fotografera från, när han letar motiv hängande i en flygskärm med motor på ryggen eller sitter i en gyrokopter.
– 150 meter är ett arkitekturperspektiv. På marken kan du fortfarande känna igen en människa på 150 meter till exempel. Högre upp så blir allting abstrakt.

Att Kacper Kowalski talar om arkitekturperspektiv är inte så märkligt, han är nämligen utbildad arkitekt. Men hobbyn skärmflygning, som han började med 1996, tog snabbt över hans liv allt mer berättar han.
– Jag ställdes inför ett val, antingen rehabilitering från flygningen, eller hitta på en ursäkt för att fortsätta flyga.
Det blev det sistnämnda, och ursäkten blev fotografering. Både på uppdrag från media, byggbolag och andra som varit intresserade av bilder från ovan. Under de 20 år han flugit och fotograferat har inte uppdragen saknats.
– Det har funnits en stor efterfrågan för det perspektivet i Polen. Under kommunisttiden var det helt otänkbart att ta sådana bilder.

De flesta av fotografierna i utställningen ”Over” är svårtolkade, nära grafisk konst. Och det är så Kacper Kowalski vill ha det. Ett undantag är bilden från ett skrotupplag vid ett järnvägsspår, där det blir tydligt vilken detaljskärpa som finns i bilderna.

På senare år har Kacper Kowalski allt mer ifrågasatt sitt eget beroende av att vara ute och flyga, berättar han. Dels på grund av drönarteknikens intåg, och dels på grund av riskerna som han utsätter sig för.
– Min dotter frågade ”Pappa, måste du ut och flyga igen?”. Och jag visste att det ärliga svaret var att jag inte måste det, och att mitt flygande är något helt egoistiskt.
Om det blir någon mer flygning för Kacper Kowalski är inte säkert, just nu arbetar han med bilder ur sitt stora arkiv i kommande bok- och utställningsprojekt, bland annat en bok om faromomenten i flygning, och beroendet av den.

Det var dock inte särskilt länge sedan han flög, alla bilder i utställningen är tagna mellan januari och mars förra året, de flesta inom fem mil från hans hem utanför Gdynia. Inte i någon av bilderna syns människor.
– Jag tänker mig att det är postapokalyptiska bilder, fast utan apokalyps. Spåren som är kvar när människan försvunnit. Men det är också ett personligt projekt, en känslomässig selfie genom landskapsbilder.

Bilden ovan: Fyrtioårige Kacper Kowalski utbildade sig till arkitekt, men jobbade bara några år som detta. Istället var det intresset för flygningen som tog över, och genom fotografin har den varit hans levebröd i 20 år. Han tror själv att bakgrunden som arkitekt påverkat hans blick för motiv i landskapet under honom när han flyger.

Fotoutställningen ”Over”

  • Vad? Abstrakt landskapsfoto av flygfotografen Kacper Kowalski. Utställningen är en del av Landskrona Foto Festival.
  • Var? Pumphusets konsthall.
  • När? Utställningen visas mellan den 2 september och 21 oktober. Under fotofestivalen den 8-17 september gäller särskilda öppettider (se landskronafoto.org).