Ny reklamutställning utnyttjar det digitala rummet

Utställningen ”Reklam!” skiljer sig från alla tidigare utställningar på Landskrona museum. Den tar nämligen hjälp av digital teknik som gör att utställningen kan förändras med tiden.

Två rum på museets första våning är fyllda med reklam och reklamhistoria från tiden före 1920-talet och fram till idag, besökaren får ta del av reklamkreatörers berättelser i filmade intervjuer, och kan gå in i en liten biograf som visar reklamfilm. En avdelning är inspirerad av reklam i hemmet, kort sagt reklam i nästan alla dess former.
Så långt allt gott. Men denna nya permanenta utställning på Landskrona museum skiljer ut sig från tidigare utställningar här.
– Det är inte bara de här två rummen. Den har ett helt hus med flera rum i den här appen, säger Hannah Fredriksson, en av utställningsproducenterna.
Hon visar upp en surfplatta med appen Reklam! Hon håller den mot en svart symbol på väggen och får höra information om just den stationen på utställningen. Tekniken är bluetoothbaserad och heter iBeacon. Beroende på intresse så kan besökaren välja mellan olika teman i appen. Just nu finns det tre teman att välja på: reklamkreatörer, reklamhistoria (båda med fem stationer) och ett tema för den som behöver syntolkning (med nio stationer). Där gör även det ”taktila ledspåret” i golvet utställningen extra tillgänglig för synskadade.

Tekniken med iBeacon skapar möjligheter för museet.
– Det är roligt att man kan förändra och fylla på det digitala. Via det digitala så kan vi förändra utställningen, säger Åsa Karlsson, antikvarie och biträdande museichef.
Evelina Johansson från designstudion Expology har jobbat som utställningsarkitekt för utställningen.
Vad tycker du är häftigast?
– Just hur det speglar samhället, hur man genom den här tidsresan kan få en ganska tydlig bild av hur samhället såg ut, att det speglas i reklamen, säger Evelina Johansson.
Utställningen ger också möjlighet till reflexion. Vid stationen ”Spegeln” kan besökaren själv fotas och få sitt ansikte att synas i en gammal annons.

Johan Salo, interaktionsdesigner på digitala byrån Do-Fi visar hur tekniken med iBeacon fungerar

 

Bildtext stora bilden ovan: Antikvarie Åsa Karlsson testar hur det är att synas i en gammal reklam. ”Spegeln” är en av stationerna på den nya permanenta utställningen ”Reklam!” på Landskrona museum.

Fotnot: Reklam!-appen kan laddas ner till besökarens mobil eller så kan hen låna en surfplatta i receptionen. När det gäller Iphone, så funkar det med Iphone 5 och uppåt.

Invigning är nu på söndag den 29 oktober klockan 14.

Illustration av Jane Bark på 1970-talet och har bland annat varit med i Femina och på omslaget till boken ”Jane Barks bilder från femtiotalet till idag” som fick diplom i Guldäggstävlingen 2001. Den är ett exempel på grafisk design ur arkivet.