Mopedbil senaste tillskottet när kommunen prövar nya vägar

Den går inte mer än 25 kilometer i timmen – å andra sidan behövs inget körkort och den går att köra på cykelvägar. Kommunen prövar nya vägar med sitt senaste fordonsinköp, en eldriven mopedbil.

Den tresitsiga, 280 kilo lätta mopedbilen är långt ifrån det första elfordon som finns i kommunens fordonspark. Här finns både vanliga elbilar och, till exempel, de golfbilsliknande arbetsfordon som gata park-avdelningen använder. Men den svensktillverkade mopedbilen av märket Zbee skiljer sig från kommunens övriga elfordon på ett sätt: alla kommunanställda kan boka den, eftersom den ingår i kommunens gemensamma bilpool med 11 fordon. Ett med klimatskyddat alternativ kanske, till de elcyklar som också finnas att låna i stadshusets garage.

Vintertid i varje fall, under sommaren är det kommunens destinationsenhet (turistbyrån) som tingar det nätta fordonet.
– Den köptes in i juni för att användas som en rullande ”infopoint” på Ven, berättar Martin Söderberg, verksamhetsutvecklare på teknik- och serviceförvaltningen.
– Det fanns planer på att hyra in en golfbil, men vi kom fram till att inköpet lönar sig på ganska kort sikt, driften och underhållet är ju väldigt billigt.
Den som själv är sugen på en sådan får punga ut med 75 000 kronor, plus moms. Så mycket kostar mopedbilen i grundutförande. Den som Landskrona stad köpt in klassas som Moped klass 2 och har en maxhastighet på 25 kilometer i timmen. Zbee, med fabrik i Lerum, gör också en modell som är Moped klass 1 (EU-moped), med en topphastighet på 45 kilometer i timmen.
– 45 kilometer i timmen är ju närmare trafikrytmen i stadstrafik. Men det finns en fördel med att den är Moped klass 1, och det är att man inte behöver något körkort för att köra den. Det gör att våra sommarjobbare under 18 år kan använda den till exempel, säger Martin Söderberg.

Åkkomforten är långt ifrån en vanlig bil, men med ett fast tak och tygväggar behöver man inte bli blöt, oavsett väder.

Nu hoppas han att fler kommunanställda ska få upp ögonen för det lilla fordonet.
– Jag försöker göra lite reklam för den, särskilt på teknik- och serviceförvaltningen, säger Martin Söderberg.
Även om elmopeder som denna har klara begränsningar jämfört med en bil, så bör man inte räkna bort dem tror han.
– Om vi ska gå mot klimatsmarta lösningar så handlar det om att ändra vårt beteende. Vad krävs egentligen om det enda vi gör är att förflytta oss några kilometer? Behöver vi verkligen allt det som finns i en bil? Att gå över till eldrift är något vi haft som mål länge i Landskrona stad, men elbilar är fortfarande relativt dyra. Då kan det vara värt att fundera på andra lösningar.

FAKTA Mopedklasser
Moped klass I är enligt Transportstyrelsen ”ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul och som är konstruerat för en hastighet av högst 45 km/timmen”. Motorn får ha högst 50 kubikcentimeter slagvolym eller 4 kilowatts effekt. Den får inte köras på cykelbana. För att köra den krävs körkort AM, A eller B, traktorkort (utfärdat före 1 oktober 2009) eller förarbevis för moped klass I (utfärdat före 1 oktober 2009).
Moped klass II är enligt Transportstyrelsen ”ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul, som är konstruerat för en hastighet av högst 25 km/timmen och vars effekt inte överskrider 1 kilowatt.” Trafikreglerna för moped klass II är desamma som för cykel. För att köra moped klass II ska du ha fyllt 15 år och ha förarbevis för moped (har du fyllt 15 år innan 1 oktober 2009 behöver du inte ha förarbevis).

Bilden ovan: Den ser inte så stor ut när verksamhetsutvecklare Martin Söderberg står bredvid. Men mopedbilen rymmer ledigt föraren och en passagerare, med god vilja kan två sitta där bak.