Selmas underbara resor, och annat, i bild

Att författaren Selma Lagerlöf under tio år bodde och arbetade i Landskrona har väl knappast någon Landskronabo missat. Vad som kanske inte är lika känt är att hon gjorde ett antal längre resor med vännen och kärleken Sophie Elkan, och att hon under dessa var flitig både som brevskrivare och fotograf. De bilderna och texterna har nu blivit en ny utställning på Landskrona museum.

Kameran som Selma Lagerlöf och Sophie Elkan använde, en bälgkamera av märket Kodak.

”Två ensamma fruntimmer på resa” heter utställningen som från imorgon söndag visas på Landskrona museum. Idag är det knappast någon som lyfter på ögonbrynen för att två kvinnor reser tillsammans, men så var det inte under åren 1895 till 1913, åren då Selma Lagerlöf och Sophie Elkan gjorde sammanlagt sju längre resor, ofta flera månader långa.
Orienten, Balkan, Tyskland och England var destinationer, och inte minst favoritresemålet Italien dit både den första resan 1895, och den sista 1913, gick. Efter det satte det första världskriget stopp för resandet. 1895 var också året som Selma Lagerlöf sade upp sig från jobbet som lärarinna i Landskrona för att pröva vingarna som författare.
– Selma och Sophie Elkan träffades första gången på en litterär salong i Stockholm. Selma blev genast betagen av Sophie Elkan, förälskad skulle man kanske kunna säga, berättar museilektor Anneli Oxenstierna.
Det är hon som tillsammans med författaren och Selma Lagerlöf-experten Lena Carlsson suttit i arkiv på Mårbacka. Materialet som de tagit fram är grund för utställningen, och även för Lena Carlssons bok ”Frihetslif!” som kom ut i våras och handlar just om Selma Lagerlöfs resor.

Resan under 1899 och 1900 gick bland annat till Egypten och Palestina. Selma Lagerlöf ville hitta inspiration och fakta till sitt nya bokprojekt: Jerusalem-böckerna. Det var de som blev hennes stora genombrott som författare.

1895 var Selma Lagerlöf 37 år gammal, men hade aldrig varit utomlands. Det hade däremot Sophie Elkan som kom från en högreståndsfamilj i Stockholm och var betydlig mer världsvan. Italienresan var en ”bildningsresa”, något som Lagerlöf och Elkan tog på stort allvar.
– De läste italienska dagstidningar, gick på museer, föreläsningar – och på rättegångar, berättar Anneli Oxenstierna.
Parets andra resa, den till Orienten under 1899 och 1900, har satt avtryck i den svenska litteraturhistorien.
– Selma Lagerlöf hade läst en tidningsnotis om svenskar i orten Nås i Dalarna som utvandrat till Palestina för att ansluta sig till ett strängt religiöst samfund där, lite som en sekt. Hon beslutade att det var hennes nästa bokidé, och resan gjordes för att se miljöer och samla fakta, berättar Anneli Oxenstierna.
Resultatet blev Jerusalem-böckerna, som blev Selma Lagerlöfs stora genombrott som författare. Även Sophie Elkan var författare, och innan Jerusalem-böckerna publicerades var hon mer känd än Selma Lagerlöf.
– Helt klart så fanns det ett inslag av rivalitet mellan dem, säger Anneli Oxenstierna.
I dag lär vi oss Selma Lagerlöfs namn i skolan, men inte Sophie Elkans.
– Selma Lagerlöf var en bättre författare helt enkelt. Läser man Sophie Elkans böcker idag så har de åldrats mer, men de börjar också omvärderas, säger Anneli Oxenstierna.

Kollegial rivalitet alltså, och även andra kärlekar, i Sophie Elkans fall en slöjdlärare i Belgien där det ofta blev stopp under resorna. I Selma Lagerlöfs fall lärarinnan och rösträttsaktivisten Valborg Olander som kallats hennes ”författarhustru”. Men Sophie Elkan och Selma Lagerlöf förblev ändå resekamrater under många år.
Och som sådana gjorde de sådant som andra resenärer gör: skickade vykort, skrev brev, köpte souvenirer och tog egna bilder. En kamera inköptes under deras andra resa, den till Orienten. Och det är sådant material som nu blivit till utställningen ”Två ensamma fruntimmer på resa” som visas till och med den 2 april nästa år.

Bilden ovan: På deras andra resa, den till Orienten under 1899 och 1900, köpte Selma Lagerlöf och Sophie Elkan en kamera. Men under alla resor köpte de vykort och kända fotografers fotografier från platserna de besökte. Det är ett sådant som syns bakom museilektor Anneli Oxenstierna.