Kol och smältande glass ska väcka tankar om klimathotet

Den som ska till eller från tåget i Teckomatorp, möts under ett par månader av tolv foton i storformat, som tar upp olika aspekter av klimatförändringen.

Utomhusutställningen heter ”Onepointfivedegrees” och bakom den står Landskrona Foto och Landskrona Svalövs renhållnings AB. Titeln kommer ifrån Parisavtalets mål (se faktaruta) och temat är aktuellt: klimatförändringar. På det temat efterlyste Landskrona Foto tidigare i år bidrag till en utställning. Det kom in 94 ansökningar från 28 länder, och en jury valde ut fyra fotografer. En av dem är Malmöbaserade fotografen Sebastian Sardi som var på plats under torsdagens pressvisning. Hans tre foton är tagna i Indien och ingår i hans projekt ”Black Diamond” som handlar om kol.
– En stor bidragande orsak till koldioxidutsläppen är just eldning med kol, och hur man använder kol. Indien, USA och Kina är stora konsumenter och producenter av kol, säger Sebastian Sardi.
Att han fick upp ögonen för kolet var tack var tack vare en rapport han läste 2008 angående kolgruvor i Kina.
– Man befarar att så många som 20 000 människor i Kina dör årligen i gruvolyckor, medan myndigheterna bara bekräftar att det är några hundra. Det är ett så jättestort mörkertal, och då tyckte jag att det var en sak som jag måste kolla, säger Sebastian Sardi.
Sedan dess har han rest till kolgruvor i inre Mongoliet i norra Kina, Ryssland, Kazakstan och Indien. I Indien har han varit i Dhanbad, kolets huvudstad i den indiska delstaten Jharkand. Där bryts kolet i öppen dag under mycket svåra förhållanden. Landskapet kan beskrivas som apokalyptiskt, med stora glödande och brinnande hål, det förekommer att hus och byar försvinner i slukhål. Från sprickor i marken sipprar rök och giftiga gaser ut och det ligger ett tjockt damm över växtlighet och bebyggelse. Ett foto visar en man vid namn Lambo, från staden Jharia.
– Han är 42 år, han är anställd av gruvföretaget för att lasta kol. Han får kanske 400 rupier om dagen, säger Sebastian Sardi.
– Det är en plats som är ökänd för att det finns många underjordiska bränder. Det har brunnit i marken i över hundra år, sedan britterna var där och exploaterade, och man har inte lyckats släcka dem.
Hela hans projekt Black Diamond visas just nu på Fotografiska museet i Stockholm. Det finns också planer på en fotobok.
Göran Nyström är verksamhetsledare på Landskrona Foto.
Varför blev det Teckomatorp?
– I och med att det är LSR som är finansiär så skulle vi ju visa bilderna i båda orterna. Då tyckte vi det var roligare att börja här, och bryta mot det naturliga att börja i den stora orten. Det är roligare att göra tvärtom. Att det blev Teckomatorp är ju på grund av galleriet och för att det här är en väldigt frekventerad plats. Det är mycket människor som passerar här, tack vare kommunikationerna. Då når man många tänkte vi. Stationstorget är en vacker plats. Om man ska välja alternativ i Svalöv så är detta väldigt lämpligt, säger Göran Nyström.
Läget lovordades också av bildningsnämndens ordförande i Svalövs kommun, Torbjörn Ekelund (L), inte bara för att Stationstorget är en fin miljö.
– Utställningen skapar tankar om klimathotet, den ligger också nära klimatsmart resande. Ska man titta på riktigt små detaljer så har vi till och med klimatsmart elproduktion på huset där borta, säger Torbjörn Ekelund och pekar mot ett hus på ena sidan stationen.
– Så det var en bra placering utifrån den aspekten. Sedan tycker jag också att det är jättebra att det inte finns någon text. Vi fylls nästan dagligen av information som trycks in i ansiktet på oss och korvstoppar oss med saker. Här får betraktaren gå omkring och titta utan sådan inverkan. Sedan så är det något som växer inifrån istället för att det kommer utifrån. Det är befriande i dagens informationssamhälle.
Den som ändå vill ha text kan köpa ett utställningsprogram för 20 kronor inne på Galleri Tapper-Popermajer eller på biblioteken i Svalöv och Teckomatorp.

 

Bildtext, stora bilden ovan: Fotografen Sebastian Sardi är en av fyra fotografer vars verk nu finns i storformat på Stationstorget i Teckomatorp. 

 

FAKTA:
Utställningen ”Onepointfivedegrees”

Under december och januari visas utställningen på Stationstorget i Teckomatorp. Sedan flyttas den till Landskrona centrum, någonstans kring Järnvägsgatan eller teatern. De fyra fotografer som deltar i utställningen är Anna Filipova, Swastik Pal, Lizette Schaap och Sebastian Sardi. Utställningen är ett samarbete mellan LSR AB och Landskrona Foto.

FAKTA:
Parisavtalet
Vid FN:s klimatkonferens i Paris år 2015, kom världens länder överens om ett numera juridiskt bindande klimatavtal, det så kallade Parisavtalet. Den globala temperaturökningen ska hållas väl under 2 grader och att man ska sträva efter att begränsa den till 1,5 grader.

 

Dublins barn tar plats i Galleri Tapper-Popermajer

Under samma tid som klimatutställningen tar plats på Stationstorget i Teckomatorp, så tar den sedan fem år framlidne fotografen Jean Hermanson plats inne i Galleri Tapper-Popermajer med två utställningar.

Den ena handlar om barn i Dublin på 1960-talet. Den andra har fokus på svenska industriarbetare, foton som finns i Landskrona Fotos samlingar, men som inte har visats publikt förut. I filmen Himlens mörkrum, som hade premiär i september, porträtterar regissören Nils Petter Löfstedt fotografen Jean Hermanson. Den går att se på SVT Play fram till den 2 maj.
Utställning med Jean Hermanson på Galleri Tapper-Popermajer
Visas till och med den 28 januari. Galleriet är öppet lördagar och söndagar klockan 12-16, med undantag för jul- och nyårshelgerna, samt efter överenskommelse.
Kvällsarrangemang: Specialvisning av utställningarna tillsammans med Nils-Petter Löfstedt och Göran Nyström, torsdagen den 7 december kl 18-20. Alla välkomna, ingen föranmälan behövs.
Lättare förtäring erbjuds.

Från Dublin. Foto: Jean Hermanson