Felparkeringar för miljoner

Felparkerare är något som Landskrona har ganska gott om, sett till Transportstyrelsens statistik över parkeringsböter i de skånska kommunerna. Landskrona stad kommer på andra plats efter Malmö när det gäller antal böteskronor per invånare. Över sex miljoner kronor i parkeringsböter skrevs ut under 2017 i kommunen.

Trafiktekniker Berne Johansson på Landskrona stad berättar att det vanligaste felet är att man ställer sig på områden med parkeringsförbud och då särskilt tillfälliga sådana som till exempel städdagar på gatorna.

– Tidigare har det varit mer vanligt att folk inte betalat avgiften på parkeringar. Det har helt klart minskat, vilket kan bero på att vi har fler parkeringsvakter men också fler betalningsmöjligheter, säger han.

Malmö ligger i en klass för sig bland de skånska kommunerna, med 291 kronor per invånare och år utskrivet i parkeringsböter under 2017. Landskrona och Helsingborg, som kommer två respektive trea på listan, ligger på ungefär samma nivå, med 133 respektive 130 kronor per invånare och år 2017. Grannkommunen Svalöv finns i andra änden av skalan, med endast 2 kronor per invånare och år i parkeringsböter under 2017.

Alla parkeringsböter blir förstås inte betalda, men i Landskrona blir betydligt fler det nu än tidigare.

– För några år sedan hade vi många bilar i stan som ägdes av så kallade bilmålvakter. Sedan kom lagen om fordonsrelaterade skulder och nu har vi börjat kunna plocka undan sådana bilar. Det går kanske någon eller några månader, sedan kan man inte köra den bilen mer. Vi ser att betalningen av parkeringsböter verkligen skjutit i höjden, säger Berne Johansson.

Parkeringssituationen i Landskrona påverkas också av att staden har många turister, speciellt under sommarmånaderna. Under turistsäsongen kan det bli ganska fullt på stadens parkeringar och när mycket folk rör sig i staden öka risken för att den som skall parkera till exempel missar skyltning.

Berne Johansson påpekar att det är viktigt att behålla tillgängligheten i centrum, speciellt för dem som har svårt att gå längre sträckor.

– Befolkningen växer och bilismen växer. Det är viktigt att det kan fungera för alla och därför blir det också intressant att vårda de parkeringsplatser vi har, säger han.

Parkeringsböter enligt Transportstyrelsens statistik, sammanställd av Nyhetsbyrån Sirén.

Den vanligaste orsaken till parkeringsböter i Landskrona är att man har ställt sig på ett tillfälligt parkeringsförbud, till exempel under den tid då gatorna skall städas. Foto: Malin Nävelsö