Skolledaren som skriver historia

Han vill att Linåkerskolan ska bli ett flaggskepp i kommunen och imponeras av studieron i de skolmiljöer han besökt. Hans Dahlqvist är Svalövs kommuns nye utbildningschef.

Om Hans Dahlqvist kommer att skriva historia i sin nya roll återstår att se. Oavsett vilket, så gör han det på fritiden.
– Jag forskar fortfarande faktiskt, säger han och hämtar sin rykande färska bok ”Vem äger tiden? – Ett idéhistoriskt perspektiv på arbetstidsfrågan i Sverige 1880-1925” (se bild nedan).

Svalövs nye utbildningschef har tidigare doktorerat i historia och har jobbat som lektor på Växjö Universitet och på Malmö Universitet, som då var högskola. Just nu skriver han en essä, en kritisk granskning av myten om den svenska samförståndsandan.
– Jag ifrågasätter förekomsten av att det skulle finnas någon särskild svensk samförståndsanda, som gör att vi svenskar skulle vara mer konsensusinriktade än andra, säger han.
Historian är dock något som han de senaste tio åren fått sköta på fritiden, då han jobbat som skolledare. Bland annat har han varit gymnasierektor, han har varit områdeschef för förskola och grundskola i Halmstad och sedan verksamhetschef i Helsingborg, innan han kom till Svalöv med start nu i januari. Ett val som kändes helt rätt, berättar han.
– Svalöv har ett gott rykte omkring sig som en liten välskött kommun. Och en kommun som de senaste åren haft en positiv utvecklingsresa när det gäller utbildningssektorn, där vi kan se stigande meritvärden. Som helsingborgare så ligger Svalöv så nära att man har en hygglig insyn, säger Hans Dahlqvist
Den första tiden i Svalöv har han bland annat tillsammans med bildningsnämndens ordförande, Torbjörn Ekelund (L) varit och hälsat på i olika verksamheter.
Vad tycker du hittills?
– Det har varit en otroligt positiv erfarenhet när vi åkt runt. Jag är väldigt glad över de medvetna utvecklingsprocesser som pågår, både i förskolan och skolan. Det finns tydliga idéer i våra verksamheter. Vi jobbar med förskole- och skolutveckling på vetenskaplig grund, vi tar stöd i forskning i de processer som vi är inne i. Det känns som att vi valt ut relevanta utvecklingsprocesser.
– Det pratas väldigt mycket om ordning och reda i svensk skola idag. Jag är oerhört fascinerad över den studiero som rått i verksamheterna. Jag tror inte att någon förälder som besöker de verksamheter som jag nu varit i, inte skulle säga att det inte finns en god studiero, säger Hans Dahlqvist.
Hans huvudfokus som högste ansvarig för utbildningen i kommunen kommer att ligga på att höja andelen behöriga elever till gymnasieskolan. Det är något som är viktigt för att motverka utanförskap i vuxen ålder, berättar han.
– För de ungdomar som inte har ett avslutat gymnasium så ligger arbetslösheten på cirka 16-17 procent. Arbetslösheten minskar i takt med utbildningsnivån. Den stora skillnaden är om du tagit dig igenom gymnasiet eller inte. Det ser jag som vår främsta uppgift. Det arbetet börjar i förskolan. Från förskolan, genom grundskolan, genom gymnasiet så är det vårt jobb att se till att våra ungdomar får en bra start på livet, säger Hans Dahlqvist.
Tidigare har Linåkerskolan varit ökänt för att vara bråkig, ett rykte som nu är vänt, menar han.
– Jag vill att Linåkerskolan ska vara ett flaggskepp i kommunen. Och att Linåkerskolan ska vara en skola som alla föräldrar i Svalövs kommun vill sätta barn i. Det är min absoluta ambition att vi ska ha en verksamhet på Linåker, där föräldrarna i Svalöv sätter barnen där och inte i angränsande kommuner.
– Jag tycker också att det är spännande med det samarbete som vi går in i med MFF-akademi, det är ett bra sätt skapa positiva mervärden.

Hans Dahlqvist
Bor: Helsingborg.
Ålder: 48 år.
Gör: Filosofie doktor i historia och nytillträdd utbildningschef i Svalövs kommun.
Intressen: Historia, bollsporter (HIF ligger honom varmt om hjärtat). Padel utövar han gärna.