STCC-debuten närmar sig för ungt stjärnskott

Motorintresset började med tv-spel för Rydebäckspågen Hugo Nerman. Nu kör 18-åringen snart sin första tävling i STCC.

Den 4-5 maj drar STCC-säsongen igång och det gör den på Ring Knutstorp. Då står Hugo Nerman på startlinjen, i sin allra första tävling i STCC. De senaste två säsongerna har han kört formelbil i klassen Formula STCC Nordic. Särskilt den sista säsongen gick strålande, då han vann 11 av 14 tävlingar han ställde upp i.
Vad blir skillnaden nu när du ska köra STCC?
– Största skillnaden för mig är att det är en annan typ av bil. Från att gå från en lätt, liten formelbil, som är ganska motorsvag och bakhjulsdriven, så går jag till en tyngre framhjulsdriven bil med lite starkare motor. En större bil helt enkelt.
Har du något särskilt mål för din första säsong i STCC?
– Det främsta målet är att vinna juniormästerskapet och sedan tillsammans med Volkswagen ta hem team-mästerskapen också.
Vad har du för tankar på längre sikt?
– Vi jobbar efter en fyraårsplan där det sista målet, det fjärde året, är att vinna VM. Tredje året är det att ta sig ut och bege sig ut och köra VM . Det är den planen vi jobbar efter. Fyra år och sedan VM-guld helst.
Du har kört go-cart sedan du var tio år gammal. Vad var det som fångade dig med motorsport från början?
– Jag vet inte riktigt. Ända sedan jag varit ganska liten har jag kört tv-spel med mycket bilar och racing. Jag var redan lite halvt inne på det innan jag testade go-cart. När jag testade på det så tyckte jag att det var extremt kul. Sedan har det bara fortsatt egentligen.
Har du några särskilda förebilder inom STCC eller motorsport överhuvud taget?
– En av de större förebilderna globalt är Niki Lauda (österrikisk före detta racerförare, trefaldig världsmästare inom Formel 1, red. anm.), som hade extremt bra tekniskt kompetens och sedan var skicklig förare. Det är väl de två aspekterna som är viktiga. Han var perfekt på båda.
Som sin egen största styrka lyfter Hugo Nerman fram sin analysförmåga.
– Sedan skulle man kunna säga att det kan vara en svaghet också, att jag ibland överanalyserar och inte kör lika mycket på känsla som man ibland måste göra, bara för att testa nya saker. Jag är väldigt teknisk och försöker förstå orsaker bakom varje sak.
Har du kört på Ring Knutstorp tidigare?
– Jag har kört två tävlingar där, ett förra året och ett förrförra året i formelbil. I den nya bilen så har jag inte kört där.
– Förra året vann jag båda racen där. Det gick väldigt bra. Det är en riktigt kul bana.

Här är Hugo Nerman i full fart i en formelbil från en tävling i Mantorp.

I april förra året fyllde Hugo Nerman 18 år och tog körkort rätt omgående.
Du har ju fått köra en hel del innan dess, det måste väl kännas lite speciellt?
– Det är lite underligt egentligt att man kan redan som 14-åring kan sätta sig i en formelbil och köra i över 200 kilometer i timmen, men får inte köra vanlig bil, ens på 30-väg.
– När man kom till körskolan så var det kul, för de klagade på sättet jag körde, jag körde racing ute på vägarna och ibland tyckte de att jag låg nära men det var ju ingenting jämfört med på banan.

Bildtext, stora bilden ovan:
Hugo Nerman från Rydebäck gör debut i STCC denna säsong och det gör han för Volkswagen Dealer Team. STCC-premiären sker på Ring Knutstorp den 4-5 maj. Foto: Elias Stihl