Tom förskola och cyklar lösningar när skolbrand rubbar rutiner

På kvällen den 1 augusti gick larmet: det brinner i Sandåkerskolan i Häljarp. Papperstidningen besökte skolan några dagar efter en annorlunda skolstart.

– Det blir utelektion, teori. Det ingår ju också i ämnet och då behöver man inte duscha, säger idrottsläraren Tobias Johansson och skyndar vidare från lärarrummet till sin lektion.
Att idrottshallen vid Sandåkerskolan är avstängd till och med september för renovering och modernisering är planerat sedan tidigare. Men något som definitivt inte varit planerat är branden i södra delen av skolans huvudbyggnad den 1 augusti, som totalförstörde sex klassrum på bottenvåningen och rökskadade ytterligare sex på andra våningen.
– Klassrummen på andra våningen är inte så påverkade, och vi hoppas att vi kan få tillgång till dem redan denna terminen. Men de på bottenvåningen kan vi inte räkna med under terminen, berättar biträdande rektor Sofie Nilsson, och tillägger:
– Det kommer nya besked om datum allteftersom, så vi har utgått från worst case i planeringen och räknar inte med de klassrummen alls. Vi vill ju att det blir så tryggt som möjligt för eleverna med så få förändringar som möjligt.
Ett antal moduler kommer ställas upp bredvid skolan för att lösa lokalbristen, nu när nära halva skolans lokalyta är borta, berättar rektor Charlotte Rosdahl-Larsson. De ska vara inflyttningsklara senast i månadsskiftet september-oktober.

I gymnastiksalen bredvid Sandåkerskolan pågår ombyggnad. Till skillnad från branden är den planerad, men just nu är Sandåkerskolan utan både hälften av ordinare klassrum och egen gymnastiksal. Här är det rörläggaren Jörgen Svensson som gör installationer för nya duschar.

Förra fredagen startade terminen på Sandåkerskolan, två dagar försenad på grund av branden. Det är två lösningar som gjort att det överhuvudtaget varit möjligt.
– Femmorna och sexorna har fått flytta till Tallskolan, berättar biträdande rektor Sofie Nilsson, och vi har gjort om klassrummen till hemmaklassrum för varje klass, så att det är lärarna som kommer till eleverna och inte tvärtom.
Tur i oturen, kan man säga, har varit att Tallskolan stått tom i väntan på renovering. Som Papperstidningen tidigare skrivit om är det mycket på gång i just Häljarp vad gäller om- och utbyggnad av skola och förskola i den växande orten.
– Lärarna har gjort ett otroligt arbete med att snygga upp sex klassrum där så att de går att använda, säger Sofie Nilsson.
Lärarna har fått korgar för att kunna bära runt på läromedel mellan klassrummen, och det har köpts in cyklar till de lärare som nu undervisar på Tallskolan.
– De äter ju fortfarande lunch här på Sandåkerskolan, säger Sofie Nilsson, som beskriver det som ”en chock” när hon fick beskedet om branden från goda vänner.
– Man får inte ta det personligt, men även om det inte är hemma så är det ju en stor del av våra liv, säger hon.

Niondeklassarna David Trivić och Jenin Osman fick snabbt veta om branden, via sociala media.
– Jag bor bara tio minuter härifrån, så jag cyklade direkt hit, säger David Trivić.
– Mest tråkigt, säger han om branden och de ändrade rutiner den tvingar fram.
– Nu när vi börjar nian och betygen är viktiga så vill man ha det som vanligt.
– Att skolan skulle brinna är något man kan skoja om, men det är inte så roligt när det händer på riktigt, säger Jenin Osman.
Men förutom att de sitter i samma klassrum hela dagen så är det inte så stor skillnad i undervisningen menar Jenin Osman.
– Det är mest att vi får mer kopierade arbetshäften. Innan fick vi jättemycket digitalt, men nu är det nästan ingenting.
En tråkig start på terminen menar läraren Alen Ibraković.
– Det är ju inte så man velat börja sista läsåret med niorna som jag varit mentor för sedan fjärde klass, säger han.
– Det har blivit väldigt mycket fokus på det praktiska.
Samtidigt berömmer Alen Ibraković både lärare, elever och skolledningen.
– Jag är väldigt stolt över hur både personalen och eleverna har engagerat sig för att lösa det, säger han.

Bilden ovan: Niondeklassarna David Trivić och Jenin Osman fick snabbt veta om branden via sociala media. Största skillnaden för dem nu när terminen börjat är att de sitter i samma klassrum hela dagarna och att det är mer kopierat studiematerial, berättar de.

Sandåkerskolan i Häljarp

  • Sandåkerskolan i Häljarp är en 4-9 skola med 418 elever. I skolan finns också ett kombinerat skol- och filialbibliotek. Efter branden har sex klasser i årskurserna fem och sex fått flytta till Tallskolan, totalt cirka 120 elever.

Polisen: ”avvaktar provsvar från NFC”

I skrivande stund är det inte fastslaget att branden på Sandåkerskolan startats avsiktligt – men det är inte heller uteslutet. Polisens egna tekniker är klara, men svar väntas från räddningstjänst och Nationellt Forensiskt Center (NFC).

Det är avdelningen Grova brott i Helsingborg som har hand om förundersökningen kring branden på Sandåkerskolan. Där jobbar polisinspektör Lotta Borg som är förundersökningsledare för branden.
– Vi har precis fått protokollet från våra egna tekniker, berättar hon när Papperstidningen ringer upp.
– Nu väntar vi också på räddningstjänstens spridningsanalys, den ska vi få inom någon vecka (läs: denna vecka).
En spridningsanalys görs för att ta reda på var en brand startat och hur den spritt sig.
Lotta Borg berättar att det också skickats iväg prover till Nationellt Forensiskt Center (NFC), som tidigare hette SKL.
Det låter som att ni inte uteslutit att branden startas avsiktligt?
– Vi ska jämföra alla uppgifter för att utesluta att det inte är elfel som startat branden till exempel. Men vi måste avvakta NFC:s provsvar innan vi kan ge något besked.