Så ser Unitis nya bil ut

Unitis vd Lewis Horne har skippat kostymen till förmån för svarta jeans och en svart t-shirt med diskret företagslogga. När Landskronas nya elbilsindustri presenterade sig för världspressen så var budskapet tydligt: detta är inte en traditionell biltillverkare.

Vi är inte i Kalifornien och och det är inget glamouröst med konferensrummet i gamla Thornfabriken. Men när Unitis vd, Australienfödde Lewis Horne, börjar prata om elbilarna som ska tillverkas i maskinhallen en våning ned, med start nästa år, så går ändå tankarna till en viss mobiltelefonjätte med rötterna i just Kalifornien. Och det är inte utan att Lewis Horne själv nämner Apple flera gånger under presskonferensen.
– Vår bil är en Apple-bil, inte en Android-bil, säger han skämtsamt när en journalist frågar om hur många val en köpare kommer kunna göra när det gäller färg och liknande.
Sedan förklarar han att det bara blir tre neutrala färger på bilen, men att det istället ska gå att göra bilen personlig genom inställningar på skärmar, LED-belysning och annan digital teknik.

Det är mest på insidan som Units bil sticker ut jämfört med andra små elbilar som redan tillverkas. Alla knappar och reglage är ersatta av en touchskärm, och istället för en traditionell ratt har Uniti tagit fram ett styrsystem med två joysticks. Bilen ska också ha en Head Up Display (HUD), alltså att information visas för föraren direkt på vindrutan.

Tydligt är också att planen inte är att följa den etablerade bilindustrins mönster när det gäller att lansera en ny bilmodell.
– Det är inte så att vi tar en elbil som redan finns och gör den bättre. Vi har ett annat angreppssätt och utgår från unga konsumenters syn på vad en bil borde vara och framför allt vad den ska användas till. Vi har börjat från ett blankt papper, säger Lewis Horne.

Även när det gäller finanserna så har Uniti valt en lite annorlunda väg framhåller Lewis Horne och berättar att det finns fler än 1000 investerare i över 40 länder. Men de äger som mest runt 3 procent av bolaget var.
– Det är alltid en utmaning att få investerare. Men om någon skulle komma och erbjuda oss tillräckligt mycket pengar för att få kontroll över bolaget så skulle vi ändå tacka nej. Då skulle vi bli anställda och då kan vi inte följa vår vision.

”En andra familjebil” nämner Lewis Horne flera gånger som en tänkt marknadsnisch. Men han nämner även bilpoolsbil och leasingbil som användningsområden. En flygplats har visat intresse för att använda bilen inom flygplatsen, berättar han. Företaget skissar också på en transportbilsvariant av elfordonet. Tänkt marknad är i första hand Sverige, Norden och övriga Europa. Men även Indien och Israel är intressanta, eftersom de följer samma tekniska regelverk som de europeiska länderna. Vad som är klart är att det i dagsläget gjorts drygt 1000 förhandsbeställningar av bilen.

Den ser inte jättestor ut, bredvid vd Lewis Horne. Detta är dock den minsta, tvåsitsiga modellen. Uniti One ska även göras i en fyrsitsig och femsitsig modell är tanken.

Tre modeller av bilen Uniti One, kommer tillverkas: en tvåsitsig, en fyrsitsig och en femsitsig. Första bilarna levereras till köparna i början av 2019 är tanken, men exakta datum är inte i fokus för Lewis Horne.
– Bilen som vi visar idag är inte färdig för serieproduktion. Vad vi måste göra under 2018 är att tillverka många prototypbilar. Det finns en färdig bil, men det är många processer och system i bilen som måste köras in.
Så småningom ska det bli ett 20-tal testbilar, berättar han, som kommer rulla på gatorna i Lund. Köpenhamn och Malmö – och det är inte omöjligt att Landskronabor kommer se dem på stans gator.

Nya jobb i Landskrona då? Precis som när det gäller datum så vill Lewis Horne hålla det öppet.
– Under nästa år kommer vi gå från runt 50 anställda i Uniti till runt 100. Men hur det blir när tillverkningen kommer igång, det är svårare att säga. Det skulle kunna bli uppåt 1000 anställda, men det beror helt på.


FAKTA Unitis bilmodeller

– Unitis bil kommer i tre modeller med 2, 4 eller 5 platser.
– Batterikapaciteten är 22 kilowattimmar, vilket ger 30 mil som maximal räckvidd. Det kommer även finnas ett löstagbart extrabatteri, som t.ex. kan laddas på jobbet.
– Bilen ska gå att snabbladda hemma på tre timmar och tio minuter (från tomt batteri).
– Bilen väger runt 450 kilo utan batteri, beroende på modell.
– Topphastigheten blir 90-130 kilometer i timmen, beroende på modell. Accelerationen 0-80 kilometer i timmen på 3,5 sekunder.
– Priset blir mellan 145 000 kronor för billigaste modellen, till 199 000 kronor för den dyraste.

 

Det var ett tjugotal journalister, de flesta från Sverige, men även från länder som Tyskland, USA och Indien, som kommit till Unitis presskonferens.
Det var med stor entusiasm som vd Lewis Horne förklarade idéerna bakom elbilsföretaget Uniti. Bredvid honom styrelseordföranden Michael Molitor. Han berättade att han varit med i ett 60-tal start up-företag, men att Uniti tveklöst var det mest kreativa.