Ständig fixare tar fram skönheten

Om man frågar Pelle Svensson på Brinkagårdens Bil- & Maskinservice hur många bilar han egentligen äger så blir svaret lite svävande. Det beror ju på hur man räknar. Räknas reservdelsbilar? Eller skall det vara kördugliga bilar? Eller bara de som faktiskt är påställda och får köras i trafik? Någonstans mellan 20 och 30 blir det i alla fall och en del av dem är några riktigt snygga BMW som Papperstidningen får en titt på.

Det är bitande kallt när Pelle visar upp två av sina bilar, så man får aktivera fantasin och tänka sig hur härligt det vore att glida fram i en BMW 700 Sport Cabriolet från 1962, med sufletten nere en varm försommardag. I den svarta BMW 502 3,2 med 120 Hk från 1956 åker man ståndsmässigt året om – modellen kallas ”Barockängeln” och gör skäl för namnet. Bilarna i 500-serien var dyra och ägdes när de var nya mest av direktörer, tandläkare och andra välbeställda, berättar Pelle.

Det har blivit en och annan bil fixad genom åren, av många olika märken. Pelle gör det mesta själv och är noga med detaljerna.

– 700:an tog fyra år, från det jag köpte den 2013. Klädseln har jag fått uppsydd i originalfärger till exempel. Jag hittade en likadan bil i USA – det är bra med nätet, som gör det lättare att hitta. Det finns inte så många av de här äldre BMW och jag tycker om att få det så nära original som möjligt. Förr fick man leta i tidningar och ringa runt och leta folk – det var roligt på sitt vis, men det går snabbare nu.

Pelle är inte den ende i hushållet som gillar gamla sköna bilar. Hustrun Marie uppskattar dem också och det blir många gemensamma turer, ibland med tidstypiska kläder på paret.

– Vi åker gärna så kallade rallyn för veteranbilar och på längre turer har vi också en gammal husvagn, en Constructam Condor. Den är rätt så original, men vi använder den för att bo i. I sommar åker vi till Rättvik på Classic Car Week och då tänkte vi ta 700:an, säger Pelle. (Här fanns i hushållet lite olika åsikter om plats för bagage i en cabriolet, red:s anm.)

Bilparken hos Pelle och Marie innehåller många BMW, men också bland annat Austin och DKW. Att det har blivit så många av just BMW är mest en slump, säger Pelle, som växte upp på landet och som alltid har mekat med ungefär allt som har en motor. Den första veteranbilen som Pelle fixade var en Buick Super från 1948 och den har han fortfarande kvar.

– Men jag har nog gillat BMW ända sedan jag började högstadiet och vi åkte skolbuss. Längs vägen bodde en direktör som hade en sådan här BMW och jag satt där och tittade.

Någon egen BMW att göra vid blev det dock inte förrän på 1990-talet då Pelle köpte en BMW 502 från 1955. Bilen ställdes i en lada för framtida fixning och där står den än…

– Det blir nog aldrig av att jag gör den. Det dök upp andra bilar, säger Pelle som så småningom i stället köpte en halvfärdig BMW 502 från 1962 som han gjorde färdig och sedan också sålde.

Den svarta Barockängeln som står och glänser på gårdsplanen när Papperstidningen hälsar på dök upp lite senare och det var inte helt enkelt, för dåvarande ägaren kunde inte bestämma sig för om han ville sälja eller inte.

Det blir mycket bilar när man både jobbar med bilreparationer och fixar bilar på fritiden, men ännu har Pelle inte tröttnat.

– Även på verkstaden gör jag mer och mer veteranbilar. Det är kanske inte så många som snöat in så som jag, så jag har en del kunder. Nästa projekt för mig själv är att renovera en BMW 3200 CS Bertone från 1962. Det finns bara 403 bilar totalt av den modellen om jag kollat rätt. Den skall jag inte ha brått med – jag lär väl fortsätta hålla på!

Pelle Svensson har fixat en och annan bil i sin dag, bland annat den BMW 700 Sport Cabriolet som minst av allt var vit och glänsande när han hittade den.
Klädseln på 700:an är ny, men givetvis i originalfärger.
BMW 502 3,2 med 120 Hk från 1956 kallas ”Barockängeln” på grund av sina sköna, lätt svulstiga linjer.
Original är ledordet för Pelle Svensson när han fixar bilar, både interiört och exteriört.
Om det nu vore sommar, så hade det varit skönt att glida iväg i den här cabben till en trevlig motorträff.
Det är svårt att tro att detta är den bil som nu glänser vit och vacker på Pelle Svenssons gårdsplan.